View Full Version : Sobril og valium til alkoholavvenning
logga
11. desember 2009, 02:32
Heisan,
Har fått skrevet ut sobril og valium i forbindelse med alkostopp. Har ikke drukket mer enn 3 dager ganske hardt da. Har hatt denne uvanen 4-5 ganger i året. Og det har fungert rimelig bra tidligere.
Men har idag tatt ca 200 mg sobril og 100 mg valium over en 12 timers periode uten at det virker særlig. Vel det virker nok, blir ganske rolig men overhodet ingen rusfølelse (det er jeg heller ikke ute etter, men kunne vært greit å føle seg "ok" etter et slikt inntak). Har som sagt ikke tatt dette mer enn svært begrensede perioder tidligere og aldri mer enn 3-4 dager med måneder imellom. Er det bare å kjøre innpå mere eller? Når når man farlige doser?
Kan legge til at jeg er mann 33 år og ved god helse, 100+ kg så det blir litt å fordele stoffene på.
logga
11. desember 2009, 02:54
Å få slike saker for bare 3 dagers stupfylla er kanskje litt i overkant. Men saken er at jeg har hatt en tendens til å holde det gående i opptil 2 uker. Da er det seriøst og rimelig skummelt. Grunnen til at legen skriver ut dette er for å få satt en stopper for alkosuget. Og det har fungert bra tidligere. Min erfaring er også at valium el sobril funker veldig raskt og tar angsten som får mange til å bare fortsette å drikke inntil man ligger i rennestenen. Dessuten har jeg ikke hatt noen form for hangovers av disse pillene. Alkoholens ettervirkninger er derimot helt grusomme og sitter i en uke eller mer. Så det jeg lurer på er hvorfor det ikke virker med relativt høye doser nå? Kan ikke forstå at jeg skal ha utviklet tolerans når forbruket har vært moderat og med mange måneders opphold tidligere. Forstår det bare ikke. Er litt skeptisk til å snakke om dette med legen da konklusjonen vel bare blir at jeg har misbrukt sakene og det ikke blir mer medikamenter i den kategorien..
somnium
11. desember 2009, 03:08
Å få slike saker for bare 3 dagers stupfylla er kanskje litt i overkant. Men saken er at jeg har hatt en tendens til å holde det gående i opptil 2 uker. Da er det seriøst og rimelig skummelt. Grunnen til at legen skriver ut dette er for å få satt en stopper for alkosuget. Og det har fungert bra tidligere. Min erfaring er også at valium el sobril funker veldig raskt og tar angsten som får mange til å bare fortsette å drikke inntil man ligger i rennestenen. Dessuten har jeg ikke hatt noen form for hangovers av disse pillene. Alkoholens ettervirkninger er derimot helt grusomme og sitter i en uke eller mer. Så det jeg lurer på er hvorfor det ikke virker med relativt høye doser nå? Kan ikke forstå at jeg skal ha utviklet tolerans når forbruket har vært moderat og med mange måneders opphold tidligere. Forstår det bare ikke. Er litt skeptisk til å snakke om dette med legen da konklusjonen vel bare blir at jeg har misbrukt sakene og det ikke blir mer medikamenter i den kategorien..
med andre ord så er du ikke alkoholiker ettersom dette skjer noen ganger i året, og da har du i mine øyne kontroll over alkoholmisbruken selv.
hvorfor erstatter du da en rus med en annen?
jeg skjønner bare ikke helt problemstillingen din, du har ikke et alkoholproblem (med mindre det finnes intervallmessig-alkoholisme) men du har likevel fyllekuler 2 uker i strekk og trenger Valium for å takle hangovern?
det at en lege foreskriver Valium og Sobril for å ta knekken på "sporadisk alkoholisme" høres for meg helt fjernt ut og jeg stiller mine tvil til at du forteller hele sannheten her.
men det har uansett ingenting å si hva jeg syns, mitt råd er uansett tilfelle holde deg godt under 50mg om dagen, samt å lese om mulige synergier ved bruk av andre legemidler i tillegg (Sobril i dette tilfellet) ettersom de kan ha potensielt dødelig utfall.
dette gjelder og alkohol og valium, så i ditt tilfelle er det ekstra skummelt.
om du leser linken jeg la ved i forrige post står det om mulige bivirkninger ved bruk av andre stoffer i tillegg, spesifikt anti-depressiva ol.
valium vil og skade leveren din i store doseringer, selv om det er mest ved langvarig bruk.
logga
11. desember 2009, 03:14
Kan legge til at jeg bad om innleggelse på ordinært sykehus for et år tilbake etter 4 dagers stupdrikking. Ble jævlig nervøs på venterommet den halve timen før man kunne finne en seng å legge meg i etc. Derfor bad jeg om noe akutt beroligende. Sykepleieren kom rushende med 30 mg valium uten å mukke. No questions asked. Jeg var helt rolig og saklig, men sannsynligvis relativt overbevisende. Min erfaring er at man får det man vil om man er ærlig og snakker rett fra levra.
"det at en lege foreskriver Valium og Sobril for å ta knekken på "sporadisk alkoholisme" høres for meg helt fjernt ut og jeg stiller mine tvil til at du forteller hele sannheten her."
Tvilende til at jeg forteller hele sannheten? Slik jeg ser det, og her synes legen å tenke på samme måte, så er det rimelig effektivt å stoppe et eskalerende alkoholmisbruk ved begrenset medikamentbruk istedet for å risikere ukontrollert selvmedisinering med alkohol og alle de skumle effektene det kan ha. Alkoholen gir grusom hangover og man "må" fortsette medisineringen helt til man er kommet til bunn. Slik er det ikke med en relativt kontrollert valium/sobril-regime med masse søvn og et relativt klart hode. Det viktigste er jo selvsagt at behovet for disse medikamentene avtar raskt etter noen dager når fylleangsten avtar. Og det gjør den jo. Forutsatt at ting ellers i livet fungerer sånn rimelig bra slik at at det ikke oppstår nye grunner til å slenge seg på flaska.
Men hvorfor jeg tyr til flaska noen ganger i året, ja det har jeg ikke kommet til bunns i. Det er vel der hunden ligger begravet. So I'll have to keep on digging:)
spQ
11. desember 2009, 13:47
Sobril er et ganske vanlig preperat som brukes for å hjelpe til med å holde nerver i sjakk under en alkoholavenning. Men jeg synest du har fått forskrevet usannsynelig store mengder. Å ha 400 mg Oxazepam forskrevet i døgnet synest jeg er uansvarlig av legen, da spesielt mtp. at du kombinerer det med 200 mg Diazepam pr 24 timer.
Rett skal være rett; Diazepam og Oxazepam har en god effekt, da spesielt når man kombinerer dem. Problemet er at de dosene du har fått forskrevet er rusgivende doser. Det er ikke særlig bra når du prøver å bli rusfri.
Det du gjerne må innse er at du har et rusproblem, og at rus er rus - uavhengig om det kommer fra butikken, gaten eller legen. Jeg sier ikke at du er narkoman, men jeg er nødt må nevne at det er særs mange som har endt opp som narkomane akkuratt på grunn av at de har fått utskrevet disse medikamentene av legen. Det som ofte skjer er at legen pluttselig finner ut at pasienten er avhengig og slutter dermed å gi dem ut.
Dette fører ofte til at man må på en avrusnings klinikk, med mindre du har uhorvelig sterk viljekraft og psyke. Det innebærer psykiske og ikke minst fysiske abstinenser som mange sier er langt værre enn alkohol abstinensen.
Jeg prøver ikke å skremme deg, men jeg synest du burde ta dette opp med legen din. Samtidig er du selv ansvarlig for å passe på litt selv. Man behøver jo ikke ta dagsdosen som står på pakken, selv om det er forskrevet. Ut i fra de mengende du har utskrevet vil du jo uansett kunne knekke de fleste nerver på en langt mindre dose. Jeg er i utgangspunktet ikke i mot bruk av de preperatene hvis det blir gjort riktig. Men jeg synest ikke at noen med et rus problem skal sitte med så mye rusgivende tabletter og "klare seg selv". Det fungerer desverre svært dårlig. Fakta er at de fleste som begynner på disse medisinene som oftest aldri slutter på dem igjen, da spesielt om de er passert 50. Jeg ville ha tenkt nøye igjenom dette og lest en god del om begge preperatene og erfaringer med alkohol avvenning sammen med disse og dermed tatt dette opp med fastlegen. Bruk kun disse medisinene ved ytterst behov og prøv å begrense mengden til det minimale.
Lykke til. =)
DildoJames
11. desember 2009, 15:33
Kun 3 dager og du får skrevet ut piller?!
Tenk på oss ungdommer som lett drar på 1-2ukers fylla ved flere sammenhenger i løp av et år. (sydentur, påskeevents, russ osv)
Synes legene er skremmende flinke til å skrive ut slike piller...
Dekilaz
11. desember 2009, 16:11
KP til speq.
Benzodiazepiner skal brukes for å minske omfanget av de til dels alvorlige abstinensene man kan få ved alkostopp (delirium f.eks.), i tillegg til at det hjelper mot de søvnproblemene som gjerne oppstår. Det å erstatte alkohol med benzoer virker ganske bak mål, ettersom benzoer, som speq sier, er meget sterkt vanedannende.
Vanlig dosering av Valium ved alkostopp er 10 mg x 3-4 per 24 timer frem til alkoholabstinensene er borte.
Til alkoholavvenning bør du heller se på andre medikamenter som f.eks. Antabus.
Afasar
11. desember 2009, 16:20
Til alkoholavvenning bør du heller se på andre medikamenter som f.eks. Antabus.
Mener du at dette skal hjelpe med abstinensene? Antabus brukes til å hindre videre alkoholinntak rett og slett ved å gjøre bakrusen verre på grunn av opphopning av acetaldehyd. Altså ikke samme grunnen som at benzodiazepiner skrives ut.
Dekilaz
11. desember 2009, 16:25
Det er jeg fullstendig klar over. I mitt hode er det hvertfall en betydelig forskjell på "behandling av abstinenser" og "alkoholavvenning".
Afasar
11. desember 2009, 16:29
Jaja, men han har jo fått utskrevet benzodiazepiner til hjelp for de plagene alkoholavvenning medfører. Mulig jeg misforsto, men jeg trodde du anbefalte Antabus istedenfor benzoer, noe som blir bak mål da de brukes for forskjellige ting.
Jaso
11. desember 2009, 16:40
Heisan,
Har fått skrevet ut sobril og valium i forbindelse med alkostopp. Har ikke drukket mer enn 3 dager ganske hardt da. Har hatt denne uvanen 4-5 ganger i året. Og det har fungert rimelig bra tidligere.
Men har idag tatt ca 200 mg sobril og 100 mg valium over en 12 timers periode uten at det virker særlig. Vel det virker nok, blir ganske rolig men overhodet ingen rusfølelse (det er jeg heller ikke ute etter, men kunne vært greit å føle seg "ok" etter et slikt inntak). Har som sagt ikke tatt dette mer enn svært begrensede perioder tidligere og aldri mer enn 3-4 dager med måneder imellom. Er det bare å kjøre innpå mere eller? Når når man farlige doser?
Kan legge til at jeg er mann 33 år og ved god helse, 100+ kg så det blir litt å fordele stoffene på.
Legen har vel ikke gitt grønt lys for så store doser? At du ikke føler deg beruset etter 200mg og 100mg valium tilsier at du må ha en form for toleranse. Bruker du benzodiazeper ofte?
logga
12. desember 2009, 13:55
Nei ikke ofte, kanskje 3-4 ganger i året og da aldri mer enn 3-4 dager. mest første dagen så kraftig nedtrapping. Merker ingen klassisk rusfølelse, blir bare rolig og får sove normalt. Så etter ca 4 dager føler jeg meg fin igjen. Har prøvd mye annet av lykkepiller etc, men jeg er jo ikke deprimert elller lider av noen form for alvorlig sinnslidelse. Så hvorfor gå gjennom cold turkey (det har jeg prøvd og det er ikke morsomt, rent helvete) når man kan dempe symptomene uten at det synes å ha langtidsvirkninger?? Når angsten slipper taket (ca. 4 dager) kjenner jeg overhodet ingen behov for benzo. Da er det vel ok? Er selvsagt klar over at dette kan utarte seg, men da tar jeg det opp med legen. Dessuten er dette metoden som benyttes ved innleggelse; massevis av benzo og sovemedisin i noen dager and off you go,,, (må nevne at de 100/200 mg sobril valium var tatt over et halvt døgn og med stort inntak av vann og mat, samt at jeg veier 105 kg og er ved god helse, om det skulle bety noe...)
Kan nevne at jeg har for foreskrevet truxal av en psykiater ved legevakten en gang, værre møkk skal man lete lenge etter, direkte avhengighetsskapende er det jo ikke, men det hjalp ingenting, ble bare mer redd og kvalm)
Nei ikke ofte, kanskje 3-4 ganger i året og da aldri mer enn 3-4 dager. mest første dagen så kraftig nedtrapping. Merker ingen klassisk rusfølelse, blir bare rolig og får sove normalt. Så etter ca 4 dager føler jeg meg fin igjen. Har prøvd mye annet av lykkepiller etc, men jeg er jo ikke deprimert elller lider av noen form for alvorlig sinnslidelse. Så hvorfor gå gjennom cold turkey (det har jeg prøvd og det er ikke morsomt, rent helvete) når man kan dempe symptomene uten at det synes å ha langtidsvirkninger?? Når angsten slipper taket (ca. 4 dager) kjenner jeg overhodet ingen behov for benzo. Da er det vel ok? Er selvsagt klar over at dette kan utarte seg, men da tar jeg det opp med legen. Dessuten er dette metoden som benyttes ved innleggelse; massevis av benzo og sovemedisin i noen dager and off you go,,, (må nevne at de 100/200 mg sobril valium var tatt over et halvt døgn og med stort inntak av vann og mat, samt at jeg veier 105 kg og er ved god helse, om det skulle bety noe...)
Kan nevne at jeg har for foreskrevet truxal av en psykiater ved legevakten en gang, værre møkk skal man lete lenge etter, direkte avhengighetsskapende er det jo ikke, men det hjalp ingenting, ble bare mer redd og kvalm)
takker forøvrig for gode innspill! keep going;)
somnium
12. desember 2009, 14:14
Kun 3 dager og du får skrevet ut piller?!
Tenk på oss ungdommer som lett drar på 1-2ukers fylla ved flere sammenhenger i løp av et år. (sydentur, påskeevents, russ osv)
det er det jeg ikke skjønner med hele historien som blir fortalt, man får ikke fysiske abstinenser av alkohol etter bare 3-4 dager på fylla. da hadde i så fall en stor prosentdel av norsk ungdom hadd abstinenser etter sommerferiene.
med andre ord så er "alkoholproblemet" psykisk, og da er ikke løsningen å ta piller for å takle "hangover'n" (som etter en fyllekule på tre dager er over på en dag eller to uansett), da bør du heller spørre deg hvorfor du plutselig finner ut du skal på disse fyllekulene dine noen ganger i året.
det må jo være NOE som trigger dem, og jeg vil tro du er bevisst på hva dette er og, ettersom du tar et aktivt valg om å drikke deg sanseløs, et valg som ikke er gjort under påvirkning av abstinenser.
Har prøvd mye annet av lykkepiller etc, men jeg er jo ikke deprimert elller lider av noen form for alvorlig sinnslidelse.
hva er "mye" lykkepiller, og hvilken type?
hvordan har du fått disse utskrevet uten å være deprimert (regner ikke med du har sagt du var deprimert om dette ikke var tilfellet til legen din)?
eller fikk du disse utskrevet også pga. alkohol-sakene?
samt at jeg veier 105 kg og er ved god helse, om det skulle bety noe
nei, det betyr ikke nødvendigvis noe når det gjelder Diazepam/Valium.
ifølge felleskatalogen har stoffet ofte større effekt på voksne mennesker enn barn, uansett kroppsmasse.
det er noen store biter av puslespillet ditt som mangler her, alt det du sier baserer seg på abstinenser, men det FÅR man ikke etter så få dager på fylla, og da klarer jeg bare ikke å "make sense" av situasjonen du befinner deg i.
det, i kombinasjon med at ingen her (såvidt jeg vet) er helsepersonell av noe slag, gjør at eventuelle tips og råd kan ha motsatt, negativ, påvirkning på deg om du velger å følge dem.
det er og ene og alene grunnen til at jeg er litt tvilende til at du forteller alle detaljer rundt historien din, ikke fordi jeg har noen glede av å tvile på deg personlig.
logga
12. desember 2009, 14:40
Bare så det er sagt, jeg bruker IKKE benzo ofte. DET villle vært helt klart å erstatte et problem med et annet. Det er altså ikke tilfelle. Poenget er å få sove og finne roen noen dager, slik man kan ved bruk av alkohol, dog uten de grusomme ettervirkningene. Det er slik man behandler ved innleggelser. Begrenset og kontrollert. Værre er det ikke.
Jeg kan love deg at å slutte å drikke etter 3-4 dager med stort inntak av alkohol for en voksen person er rimelig tøfft. Benzo hjelper deg å sove og sove rolig uten mareritt og djevelske svettetokter. Det er en stor forskjell. Jeg snakker av erfaring. Så et begrenset inntak av benzo har hjulpet meg stort. Ikke har jeg kjent noe behov for disse stoffene i etterkant. So whats the problem? Legen finner det en god strategi, så lenge det er under nøye kontroll.
SOMNIUM
Min situasjon er under nøye vurdering av både lege og psykiater, Bare så det er sagt. Og: for å løse opp i en misforståelse, jeg har aldri tall 1-200 mg valium på en gang, men dosert ut over ca 12 timer, Det er stor forskjell på det.
[QUOTE=logga;1575762]Bare så det er sagt, jeg bruker IKKE benzo ofte. DET villle vært helt klart å erstatte et problem med et annet. Det er altså ikke tilfelle. Poenget er å få sove og finne roen noen dager, slik man kan ved bruk av alkohol, dog uten de grusomme ettervirkningene. Det er slik man behandler ved innleggelser. Begrenset og kontrollert. Værre er det ikke.
Jeg kan love deg at å slutte å drikke etter 3-4 dager med stort inntak av alkohol for en voksen person er rimelig tøfft. Benzo hjelper deg å sove og sove rolig uten mareritt og djevelske svettetokter. Det er en stor forskjell. Jeg snakker av erfaring. Så et begrenset inntak av benzo har hjulpet meg stort. Ikke har jeg kjent noe behov for disse stoffene i etterkant. So whats the problem? Legen finner det en god strategi, så lenge det er under nøye kontroll.
SOMNIUM
Min situasjon er under nøye vurdering av både lege og psykiater, Bare så det er sagt. Og: for å løse opp i en misforståelse, jeg har aldri tatt so mye som 100-200 mg valium i en jafs, men dosert ut over ca 12 timer, Det er stor forskjell på det
Dekilaz
12. desember 2009, 15:01
Om det funker for deg, så funker det for deg. Vi er alle forskjellige, også når det kommer til hvordan kroppen håndterer medisiner og rusmidler. Det er bare viktig at du er oppmerksom på hva som kan skje. Og om du får god oppfølging fra legen, og du følger dennes instruksjoner til punkt og prikke, så burde du gjøre som han/hun sier heller enn å følge råd fra forumfreaks. (ref: nFF ER IKKE KVALIFISERT HELSEPERSONELL (http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=78675))
Det er nok heller ting som dette som kan virke litt urovekkende:
Er det bare å kjøre innpå mere eller? Når når man farlige doser?
Sjølvaste
12. desember 2009, 15:20
Somnium: Hvorfor er du så bombastisk når du tydeligvis ikke har peiling på hva du snakker om? Selv om du ikke har hørt om denne typen alkoholisme, betyr ikke det at den ikke eksisterer. Jeg har selv familiemedlemmer som har denne typen alkoholisme.
Uten å gå for mye inn på det (jeg vet ærlig talt svært lite om det), opplever jeg det slik at disse personene kan gå uten alkohol i månedsvis, ja faktisk åresvis for så å drikke i feks. en uke med påfølgende EKSTREM hangover. Da snakker vi ikke om fyllasyke etter en hard fyllakule, men en hangover som gjør en sengeliggende i opptil flere uker uten muligheter til å fungere i det hele tatt.
somnium
12. desember 2009, 15:33
Somnium: Hvorfor er du så bombastisk når du tydeligvis ikke har peiling på hva du snakker om? Selv om du ikke har hørt om denne typen alkoholisme, betyr ikke det at den ikke eksisterer. Jeg har selv familiemedlemmer som har denne typen alkoholisme.
Uten å gå for mye inn på det (jeg vet ærlig talt svært lite om det), opplever jeg det slik at disse personene kan gå uten alkohol i månedsvis, ja faktisk åresvis for så å drikke i feks. en uke med påfølgende EKSTREM hangover. Da snakker vi ikke om fyllasyke etter en hard fyllakule, men en hangover som gjør en sengeliggende i opptil flere uker uten muligheter til å fungere i det hele tatt.
om jeg tar feil, noe jeg definitivt kan gjøre, så bøyer jeg meg i støvet til deg, men da ser jeg helst at du kommer med noen henvisninger til eksempler før jeg aksepterer at jeg ikke har peiling slik du sier.
har gjort søk selv men finner ingenting om "sporadisk alkoholisme" eller "avogtil alkoholisme".
Sjølvaste
12. desember 2009, 15:40
om jeg tar feil, noe jeg definitivt kan gjøre, så bøyer jeg meg i støvet til deg, men da ser jeg helst at du kommer med noen henvisninger til eksempler før jeg aksepterer at jeg ikke har peiling slik du sier.
har gjort søk selv men finner ingenting om "sporadisk alkoholisme" eller "avogtil alkoholisme".
Jeg søkte i et par minutter på google før jeg skrev innlegget, men fant dessverre ikke noen brukbare kilder. Dette er mest sannsynlig fordi jeg ikke aner hva det medisinske/"korrekte" begrepet for denne sykdommen er. Som sagt vet jeg med 100% sikkerhet at denne sykdommen er et faktum, men skjønner samtidig at du ikke kan ta en påståelse fra en random fyr på nettet for god fisk. Jeg har dessverre ikke tid til å lete fram gode kilder akkurat nå, men skal prøve å finne noen iløpet av et par dager.
Dekilaz
12. desember 2009, 16:19
Alkoholisme kan defineres slik:
Alcoholism is a primary, chronic disease with genetic, psychosocial, and environmental factors influencing its development and manifestations. The disease is often progressive and fatal. It is characterized by continuous or periodic impaired control over drinking, preoccupation with alcohol, use of alcohol despite adverse consequences, and distortions in thinking, most notably denial. Individuals with alcoholism are much more likely to develop medical problems, sustain injuries, and be involved in motor vehicle crashes, which often are fatal.
Ref. (http://jama.ama-assn.org/cgi/content/extract/299/7/840)
Gamgee
12. desember 2009, 16:28
Det jeg ikke skjønner er hvorfor du tar den første pilsen når du VET at det fører med seg én uke med hangover.
Men hvorfor jeg tyr til flaska noen ganger i året, ja det har jeg ikke kommet til bunns i. Det er vel der hunden ligger begravet. So I'll have to keep on digging:)
Sorry, men jeg klarer virkelig ikke å sette meg inn i situasjonen din. Er det sånn at du bare begynner å drikke mens du står og lurer på hvorfor?
Chocolope
13. desember 2009, 03:51
Denne legen må jo være langt bak mål.
Ok skulle forstått det hvis du var innlagt til avvenning etter år på år med tett drikking for og dempe de værste abstinensene den første uken.
Dette kommer til og gå gale.
jrnandre
13. desember 2009, 05:45
Heisan,
I og med at du må ha så store doser er det jo en sjangs for at du har utviklet en god toleranse for disse medikamentene. Nå er ikke jeg ekspert på akkurat dette feltet, men syns den doseringen (pga. 3 dg hardt alkohol inntak) virker litt merkelig. Min onkel fikk Sobril 2x10mg pr dag (han var hardbarka alkoholiker i nesten 30 år) fordi han sleit med og slutte. Og slvfølgelig litt angst i tillegg.
Men lykke til
logga
13. desember 2009, 05:51
jaja, mye interessante meninger her, vi er vel alle forskjellige og trenger ulike "behandlinger".
Har begynt å tro at det jeg trenger er noe sterkt å sove på. Har fått det tidligere, og det knocket meg ut i minst 12 timer. Følte meg mye bedre da, ingen abstinens eller angst, vel litt valium var god hjelp, men i små doser. Da hadde jeg drukket tett i 5-6 dager. Var litt shabby selvsagt men var til å leve med. Så mye søvn og b-vitaminer intravenøst gjorde susen + vennlige sykepleiere (minus sure leger).
jrnandre
13. desember 2009, 06:26
Jeg prøvde noctamide i en liten periode med dårlig søvn. Fungerte for meg, fant litt om det på nett, flere som sa det hjalp veldig med og få sove og ikke minst god rolig/søvn igjennom natten. Finner litt på google, engelsk though.. Virker
ikke som de har det Norge. Kjøpte i Frankrike (med resept fra norsk lege) Hadde prøvd mye annet som ikke funka.
http://www.medsafe.govt.nz/Profs/datasheet/n/Noctamidtab.htm /medisinsk info
kaos
19. januar 2010, 10:44
Jeg tok 45 mg Valium, og jeg ble helt dopa :P pga angst da, så skulle jeg være bether safe than sorry :p Mèn jeg sovna som en stein et par timer senere ;-) 100mg valium er veldig mye da...
crizi
19. januar 2010, 13:09
Den legen burde ikke ha lisens tar du mer enn 6 valium 30mg så har det ikke sløvende virkning som burde være målet og tro meg pille abstinenser er værre brukte selv 100mg daglig og masse annet men nesten umulig å ta overdose på valium å Sobril alene men blander du alkohol eller opiater er det fort til overdose og etter mange valium vil du selv ikke merke mere virkning men likevel pese på med mere vil påstå eneste grunnen til du ikke merker det er fordi du har tatt alt for mye men andre utenfra ser det sannsynligvis på deg. Men om du skal bruke sånne doser hold deg langt unna alkohol har selv tatt overdose på den blandinga..
nurse_betsy
31. januar 2010, 00:48
1: Dersom legen din foreskrev valium og sobril i de døgndosene som er nevnt, burde nevnte lege sans. ikke ha foreskrivningsrett på a og b-preparater. De dosene du har nevnt er laaangt over det som anbefales på 24 timer, og eeeeeeeeenda lengre over det som anbefales for 12 timer. Ville tro med stor sannsynlighet at fylkeslegen ikke ville godtatt et slikt medisineringsregime dersom det hadde blitt meldt.
2: Dersom legen din foreskrev valium og sobril i en mindre døgndose, men over en lengre periode, og du allikevel dytter i deg tidligere nevte doser, risikerer du å skade deg selv alvorlig. Både i forhold til overdosering/respirasjonsdepresjon, men også i forhold til ulykker, fallskade etc.
3: Grunnen til at mange rusmiddeleksperter (dvs leger, ikke legemiddelbrukere) foretrekker å bruke c-prep til de fleste typer avvenning er at de fleste typer a/b-prep øker ruscraving. I ditt tilfelle betyr det at det er større sannsynlighet for at du begynner å drikke igjen gjennom å bruke benzodiasepiner slik som sobril og diasepam.
2: Selv periodedrankere (med så korte perioder som du har nevnt) kan ha behov for medikamentell støtte på nedturen. Men.... Finn deg en lege som har peiling på rusmiddelavhengighet. Ut ifra det du sier virker det ikke som din nåværende lege har peil i det hele tatt.