PDA

View Full Version : Windows Vista - Run as admin?

GothQueen
29. juli 2009, 13:08
Jeg skulle gjerne hatt tilgang til å kunne bruke Windows Vistas
Properties - Compatibility - Run this program as an administrator
Men den er og blir grå hos meg! Å bruke høyreklikk - run as administrator holder ikke her. Skal prøve å omgå den fine feilen EA la inn i den nyeste patchen til launcheren og må da vist nok kjøre to programmer med admin samtidig.

Jeg er administrator på min egen maskin så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke skal få tilgang til å velge det alternativet. Hvordan får jeg gjort det?

fetter
29. juli 2009, 13:33
Kanskje akkurat derfor? At siden du er administrator alerede, er det ingen hensikt i å ha "run as administrator" som et valg?
Har ikke testa... men hvorfor skal du bruke det, om du alerede er admin?

GothQueen
29. juli 2009, 14:01
Av ukjent grunn gjør run as admin at enkelte programmer oppfører seg anderledes, selv om man allerede er på administratorkontoen.

mr_burn
29. juli 2009, 15:16
Vista er sånn, "adminbrukeren" er en helt vanlig bruker, men får lov til å kjøre program "som admin". Tilgangen forhøyes altså kun når det er behov for det, for sikkerhets skyld.
De programmene som krever admintilgang uansett, forhøyer uten at du trenger å "kjøre som admin".

Men fetter har et poeng, når du allerede forhøyer tilgangen for å starte en prosess, vil den kanskje være forhøyet til prosessen avsluttes, sånn at du kan starte neste prosess på vanlig måte? Bare en teori, er ikke helt sikker jeg heller.