PDA

View Full Version : Ritalin og promillekjøring

sykkelpump
15. juli 2009, 22:26
Hei,hadde sjåfør til bilen min.eg var skjenkt og sjåføren sa han hadde lappen og var edru.lappen hadde han ikke.ble stoppet,begge to avla blodprøve.min viste selfølgelig promille.sjåføren sin er ennå ikke ferdig analysert.men klovnen har fortalt i ettertid at han hadde skutt i seg noe ritalin ca 5 timer før.og at det var av en sterkere type.en slags avlang tabelett (kapsel).Har sjekket litt opp og mistenker det for å vere conserta.Heldigvis har fyren ADHD,men dette tror eg ikkje legen hans hadde skrevet ut.Spørsmålet mitt er om det er forskjell på halveringstid når en skyter stoffet? Er det mulig at han hadde en lovlig dose i blodet etter 5 timer,eller er det sannsynlig at han var godt rusa ennå?
Forstår det sånn at minn lapp er avhengig av om han var ruset eller ikkje.

Alfonzor
15. juli 2009, 22:38
Metylfenidat
metyl-2-fenyl-2-(2-piperidyl)acetat
ATC-nummer N06 BA04
Klasse A
Egenskaper
Kjemisk formel C14H19N1O2
Klassifisering sentraltimulerende middel
Virkningsmekanisme Ukjent
Metabolisme Lever
Halveringstid ca. 4 timer
Utskillelse Urin
Kilde: Wikipedia

Helga
15. juli 2009, 22:44
Concerta inneholder det samme som Ritalin om jeg ikke tar helt feil, så om han har resept på Ritalin, så troooor jeg ikke de kan se at det var Concerta og ikke Ritalin. Men de kan se om han er innenfor anbefalt dose tenker jeg. Men dette blir litt gjetting fra min side.

Hvor mye hadde han tatt da??

Faggot
15. juli 2009, 22:46
Så lenge du var overbevist om at han hadde førekort og var i edru tilstand, så skal du vel egentlig ikke være i noen fare for å miste lappen. Det er ikke lov til å sitte på med en person dersom du er klar over at han ikke har lappen eller er beruset.

sykkelpump
15. juli 2009, 22:51
han tok bare en kapsel,men vet ikke hvor mange mg

Ifølge det eg leser på nettet skal ikke passasjer miste lappen,så lenge det ikke dreier seg om lærekjøring.men advokaten min sier eg kan få problem viss sjåføren viser seg å vera rusa

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=15

pidget
15. juli 2009, 23:05
Det er vel egentlig hvis du har lånt vekk bilen din til en åpenbart beruset/påvirket person du skal få problemer. Spørsmålet er om du burde sett at han var påvirket. Hvis du var (svært?) beruset, mens han var "klar" så la du sikkert ikke merke til at han var ruset, ihvertfall sånn jeg forstår det på tråden. Ta den med politi og eventuelt advokat. Advokat i det øyeblikket du føler deg urettmessig behandlet, dvs. anklaget for noe..

Helga
15. juli 2009, 23:35
han tok bare en kapsel,men vet ikke hvor mange mg

Ifølge det eg leser på nettet skal ikke passasjer miste lappen,så lenge det ikke dreier seg om lærekjøring.men advokaten min sier eg kan få problem viss sjåføren viser seg å vera rusa

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=15

Jeg vet ikke noe om hvordan de virker om man ikke svelger de, men jeg tror ikke han kan blir tatt på dette. De sterkeste er ikke sååå sterke og de virker over tid. Mener de skal virke ca 8 timer. Du får også Ritalin i kapsler, om du ikke visste det. De fungerer kortere enn concerta og gir en mer ujevn virkning enn Concerta.

Du kan heller spørre om hvordan han følte seg. Det vil jo kunne si ganske mye mer. Om han har adhd så vil han ikke regnes som ruset så lenge han tar medisinene som anbefalt i alle fall.