View Full Version : Næring i pulvermat
Cheese
7. mai 2009, 08:48
Det er noe jeg har tenkt på lenge. Hvis man spiser f.eks en 1L tomatsuppe som er kokt opp i vann (4 porsjoner) blir man jævlig mett. Men hva om man bare kaster i seg pulveret, og deretter drikker 1L vann, man blir jo ikke like mett da? Får man like mye næring av å bare spise pulveret?
Dvergen
7. mai 2009, 09:14
Næringsinnholdet er vel det samme. Tviler på at det kommer til å smake så veldig godt, eller at du i det hele tatt klarer å hive nedpå en pose med pulvervann, og en liter vann:P
djxfade
7. mai 2009, 09:20
Får i deg akkurat det samme, men vil ikke tro at det smaker noe godt :P
Cheese
7. mai 2009, 09:21
Men man blir vel ikke like mett?
Dvergen
7. mai 2009, 09:29
Nei, suppen sveller jo, og blir større. Og tykkere...
Dessuten er det relevant med signalene som blir sendt fra magen til hodet. Magen sier ifra til hjernen at den er mett, når den har fått en passe mengde innhold. For en gjennomsnittlig mann tar dette ca 20 min., ved et vanlig hverdagsmåltid. Jeg vil tro at pulveret som du heller i deg, ikke har en stor nok masse til å "gjøre deg mett".
Vannet gir deg ikke den samme metthetsfølelse som andre væsker. Dette er fordi at kroppen registrerer vann som vann, og ikke som annen næringsrik væske(som for eksempel juice). Kroppen har andre rutiner for vann, enn for noe som inneholder næringstoffer.
Uansett: Hold deg unna posemat!
atomet
7. mai 2009, 17:55
Du får samme næringsmengde, selvsagt. Hvor gjennomførbart det er å spise pulveret *helt* tørt, uten å engang svelge ned med vann mellom munnfullene, er jeg litt mer skeptisk til.
EnGeL: Alt sammen går i magesekken samme hva, og er magesekken full av vann, så føler du deg akkurat like mett som om du fyller den med noe annet. Det er vel faktisk et gammelt slanketriks det der, å drikke vann istedet for å småspise.