View Full Version : Anmeldt - MSN Logg - SMS logg?
SkillThatSkill
23. januar 2009, 16:48
Hei.
Jeg ble anmeldt for en stund tilbake for noe innbrudd,bil tyveri osv.
Fikk noen bøter osv..!
Også var det noe hærverk/dop osv jeg ikke ble tatt for.
Men nå forteller en kompis meg at i et avhør med snuten ble det lagt mange MSN logger. Fra min MSN og mange andre kompiser. Hvor det sto mye rart.
Dem hadde også SMS meldingene våre.
Det jeg lurer på, er om kompisen min sier dette for og skremme meg?
Eller har snuten så mye ressurser osv?
Er bare den ene kompisen min polti hat tatt opp detta med.
Juger han som faen for og skremme meg, eller kan dette gå ann?
Har veldig noia nå.
weed911
23. januar 2009, 17:00
Kan fint gå ann for politiet og sjekk msn loggen , det samme med sms som er slettet også
SkillThatSkill
23. januar 2009, 17:02
Men når dem ikke har hatt tilgang til PC-ene våres eller mobilene?
Har dem bare ringt MSN ''Hei, kan vi få loggen til xxxxx@hotmail.com?''
fomox
23. januar 2009, 17:06
er ikke msn p2p, eller går det igjennom serverne til microsoft?
SMSer ringer dem bare din operatør å spør om å få, hvis de ikke sender brev eller noe da
Dice
23. januar 2009, 17:13
Nå skal det sies at msn-logger er ikke så veldig troverdige bevis da ettersom alt man trenger er notepad for å forfalske en logg.
dain
23. januar 2009, 17:18
Kan ikke tenke meg til at hverken msn-logger eller sms er gode nok bevis. MSN-loggene grunnet det dice sier, og sms på grunn av at det ikke er noen bevis for at det faktisk er du som har sent dem..
SkillThatSkill
23. januar 2009, 17:21
Aha.
Så si jeg blir dratt inn på nytt avhør, kan jeg bare si
'' Har du/dere i det hele tatt bevis på at det er jeg som har sendt dem?''
Er det sånn da, da må dem sleppe meg fordi dem ikke har noe på meg? eller bare ler dem ?
Dem skjønner det jo med en gang?
slashdot
23. januar 2009, 17:23
Kan ikke tenke meg til at hverken msn-logger eller sms er gode nok bevis. MSN-loggene grunnet det dice sier, og sms på grunn av at det ikke er noen bevis for at det faktisk er du som har sent dem..
IM-logger er jo utlevert fra Microsoft eller ISPen om politiet har dei antar eg, og i så fall er det rimelig å anta at dei ikkje er forfalska...
*En* sms kan en nok bortforklare ja, men er det ti-femten SMSer spredd over et lengre tidsrom blir det vanskelig å koke sammen ei truverdig historie om at du har lånt ut mobilen til en person.
Så nei, det er langt ifra beviser, og du blir ikkje dømt på kun slike indisier, men det vil heilt klart styrke aktor si sak å ha mykje informasjon som peiker i ei retning. Det er ikkje slik at retten vurderer ting svart-kvitt; Noreg har den rettspraksisen at ein domstol står fritt til å godta eller avslå bevismateriale slik domstolen finn det for godt, og i det ligg det også eit ansvar for domstolen i å vurdere truverdet i bevismaterialet.
shonny
23. januar 2009, 17:52
Politiet må ha godkjennelse av retten for å hente ut smslogg.
SkillThatSkill
23. januar 2009, 17:54
Så da har de gjort noe dem ikke har lov til?
Myhre
23. januar 2009, 17:58
Politiet må ha godkjennelse av retten for å hente ut smslogg.
Det tror jeg ikke, men mange (de fleste, håper jeg) teleleverandører vil nok kreve å få se en rettskjennelse før de gir ut slik informasjon. For å kreve å få utlevert slikt, må politiet riktignok ha en rettskjennelse på det.
starmos11
23. januar 2009, 18:00
slapp av polti gidder ikke å bruke så store resuser på sånne ting det 1000% bullshit han kompisen din bare juger poleti må ha rettkjenelse for å rote sms logene dine eller msn
shonny
23. januar 2009, 18:02
Har selv vært anmeldt der smslogg var det sterkeste beviset. De hadde ikke hentet ut min smslogg fordi de sa de ikke hadde spurt om retten om godkjennelse. Det de hadde gjort var å hente ut smsloggen til personen som hadde anmeldt meg..
sum_user
23. januar 2009, 19:01
virker som at vennen din snakker bull.
Politiet har taushetsplikt og kan derfor ikke fortelle vennen din om deg.
halvard890
23. januar 2009, 20:10
Dette er helt sant, har blitt tatt på samme grunnlaget et par ganger før
nidhogg
23. januar 2009, 20:14
Hvis du blir kalt inn til avhør, si at du ikke ønsker å avgi forklaring, og krev å få en advokat. Deretter snakker du med advokaten og hører på hans forslag, det er garantert bedre enn noe forslag du kommer til å få her.
NyMaskin
23. januar 2009, 21:31
Nekt på alt! Alle som ber deg samarbeide med politiet er idioter. Nekt på alt!
Stormen
23. januar 2009, 21:36
Nekt på alt! Alle som ber deg samarbeide med politiet er idioter. Nekt på alt!
Ja, du høres ut som en fornuftig og oppegående fyr. Var det du som satt ved siden av meg på Ex.phil i 2001? Ikke det? Åja, det må ha vært noen andre.
...
Jeg har gode relasjoner til personer som jobber i selskaper og organisasjoner som er nevnt tidligere i denne tråden, og kan opplyse om at MSN ikke logger noe som helst; eller, om de gjør det, så har de ikke policy for å utlevere disse til politiet. Så loggene kommer evnt. fra lokalt oppbevarte logger på datamaskiner som politiet har konfiskert - eller så har noen av kameratene dine samarbeidet med politiet.
Noe som ifølge meg slett ikke trenger å være en negativ ting; i hvert fall ikke når det er snakk om white trash-forbrytelser som hærverk og innbrudd.
SkillThatSkill
23. januar 2009, 21:50
Hvis du blir kalt inn til avhør, si at du ikke ønsker å avgi forklaring, og krev å få en advokat. Deretter snakker du med advokaten og hører på hans forslag, det er garantert bedre enn noe forslag du kommer til å få her.
Nå er jeg ikke over 18.
Har jeg krav på advokat osv forde?
Og det koster vel gryyn?
fomox
23. januar 2009, 21:51
Du har vel fortsatt krav på advokat og har du ikke råd dekker vel politiet det
shonny
24. januar 2009, 00:17
Er det ikke slik at du bare kan få gratis advokat om du er sikta i en sak?
SkillThatSkill
24. januar 2009, 00:37
Men nå blir jeg jo ikke direkte sikta?
Jeg blir jo først avhørt...?
fredrikweb
24. januar 2009, 01:03
Er det noen som vet hvor lenge SMS-logg blir lagret?
Stormen
24. januar 2009, 01:05
Er det noen som vet hvor lenge SMS-logg blir lagret?
De har ikke lov til å lagre slike ting i mer enn 2-3 måneder, så tipper ting blir purget da.
legalize_it
24. januar 2009, 01:10
Hei.
Jeg ble anmeldt for en stund tilbake for noe innbrudd,bil tyveri osv.
Fikk noen bøter osv..!
Også var det noe hærverk/dop osv jeg ikke ble tatt for.
Men nå forteller en kompis meg at i et avhør med snuten ble det lagt mange MSN logger. Fra min MSN og mange andre kompiser. Hvor det sto mye rart.
Dem hadde også SMS meldingene våre.
Det jeg lurer på, er om kompisen min sier dette for og skremme meg?
Eller har snuten så mye ressurser osv?
Er bare den ene kompisen min polti hat tatt opp detta med.
Juger han som faen for og skremme meg, eller kan dette gå ann?
Har veldig noia nå.
Det med msn loggen tenker jeg er bs, da microsoft skal lagre gaaanske mye for og lagre alle msn logger. Sms loggen høres dog litt mer troverdig ut..
Man skal kanskje ikke moralisere her, men driiiiiit i og gjør faenskap mot privatpersoner!! Som bilinbrudd osv. Det har skjedd med meg og faen så irriterende det er.. Er du uheldig har du ikke delkasko eller verdien på inbruddet forsvarer ikke bruk av forsikringpolisen. Får jeg tak i han som brøyt seg inn i bilen min, kommer jeg til og klippe av han et par fingre.. Tro meg, du kommer til og forstå når du får deg en egen bil. Bilen er dyr nok fra før av..
nidhogg
24. januar 2009, 10:34
Men nå blir jeg jo ikke direkte sikta?
Jeg blir jo først avhørt...?
Men du har krav på advokat under avhøret. De kan ikke kreve forklaring av deg før du har en advokat til stede.
Vet sikkert at dette gjelder ved en arrestasjon / anmeldelse. Hadde vært flott om noen kunne bekrefte eller avkrefte om dette gjelder ved avhør også.
fxxked
24. januar 2009, 12:14
Er det noen som vet hvor lenge SMS-logg blir lagret?Hvis datadirektivet fikk gjennomslag; til evig tid.
jorhys
25. januar 2009, 22:14
var i et avhør i en sak for en liten stund siden . Mener å huske at de spurte om eg ville ha en advokat til stede.
STAbana
25. januar 2009, 22:33
Jeg var også i avhør for noen uker siden. Det eneste jeg fikk vite var at det var straffbart å lyge under avhøret.
Men jeg måtte ha foresatte tilstede fordi jeg var under 18år.
Halalgeir
25. januar 2009, 22:53
Jeg var også i avhør for noen uker siden. Det eneste jeg fikk vite var at det var straffbart å lyge under avhøret.
Men jeg måtte ha foresatte tilstede fordi jeg var under 18år.
Straffbart å lyve i avhør? Den var ny...
sykofant
25. januar 2009, 22:55
sist rettsak jeg var i, var også flere av kammeratene mine innblanda. Da jugde faktisk snuten til han ene kammeraten min og sa at jeg hadde sakt noe til dem om han... hadde ikke sakt en dritt til dem!
Så når de finner på bulshitt om en person for å lure en annen så forundrer det meg ikke at dem sier sannheten om en person for å lure en annen...
De har ikke lov til å lagre slike ting i mer enn 2-3 måneder, så tipper ting blir purget da.
mener å huske at smser blir lagret i 6år... tror faktisk det var det gamle læreren min som fortalte det og han kunne sakene sine...
HStern
25. januar 2009, 23:12
Nå går jeg kanskje litt imot "freakforum" kulturen, der en ikke skal dømme.
Men jeg stiller meg allikevel undrende til hvorfor folk aktivt hjelper en som
(for meg) virker å innrømme hærverk,tyveri og annet faenskap?
Greit nok med narkotika for min del.
Da skader du bare deg selv.
Men kriminelle som driver med sånt har i alle fall ikke jeg lyst å hjelpe til å slippe straff.
Så får dere heller fyre løs om hvor "forbanna moraliserende" jeg er osv.
Toadftw
25. januar 2009, 23:46
da jeg var 17 år og i trøbbel for Tyveri hærverk og bygge en hytte i skogen så fikk jeg ingen advokat. vi måtte betale av egen lomme. jeg skjønner ikke det :S
Oyvind89
26. januar 2009, 02:52
Straffbart å bygge hytte i skogen? :P
STAbana
28. januar 2009, 17:24
Meningen på innlegget mitt var jo at jeg ikke ble spurt om jeg ville ha advokat, noe som en annen hadde blitt spurt om.
jorhys
28. januar 2009, 22:46
er sjøl under 18 , de spurte om eg ville stille opp med advokat når eg va til forhør. Men måtte jo selfølgelig ha med meg en foresatt.
Micr0o
29. januar 2009, 09:11
Sant.
Så om ts venn sier at politiet har fortalt han om sms og msn logg så er det bare bullshitt ;)
SkillThatSkill
29. januar 2009, 19:14
Ja, nå har jeg blitt tatt for alt dette.
lol, ble sendt bort på dagen -.-
BLuNtiE
30. januar 2009, 03:18
Ja, nå har jeg blitt tatt for alt dette.
lol, ble sendt bort på dagen -.-
Var du i rettsak ang. dette? Enten du var eller ikke, ble det brukt msn-logg/sms som fellende beviser? Eller tilsto/tystet noen?
- Tror personlig at slikt ikke blir brukt som bevismateriale. Politiet har en video av meg og 2 venner der vi stjeler en bil, denne har de hatt i et halvt år - De 2 vennene mine ble tiltalt for både det biltyveriet og flere andre, og rettsakene er snart ferdig, mens jeg derimot, ikke har blitt tatt inn til avhør for den hendelsen, enda.
(Og ja, om noen skulle lure; Det er tydelig på videoen at det er meg, er kjenning hos politiet, og det lokale lensmanskontoret har sagt til ene foresatte av mine medskyldige at de har video-bevis på meg).
Har selv blitt sendt vekk 3 ganger, og unner ingen det, så synes det er trist å høre, SkillThatSkill.
karusellen
30. januar 2009, 04:03
Mener at det skal MYE til før politiet kan få tilgang til MSN, SMS osv.. Det må da være snakk om rikets sikkerhet e.l. Data-tilsynet er en av de viktigste brikkene her. De jobber hardt for at bl.a. person-vernet blir opprettholdt av div inst. dette gjelder jo særdeles offentlige etater, som lege / politi etc.
Lykke til med "case'n" og husk at politiet bruker veldig utspekulerte metoder for å få den informasjonen de er avhengig av for å gå til sak. I mer enn halv-parten av sakene, så er politiet den "svake" part i avhør etc. (pga blant annet data-tilsynets restriksjoner.)
Det beste tipset vil jo uansett bli og nekte på ALT som måtte komme opp i 1 avhør. Evt la være og svare før du har rådført deg med en advokat.
Lykke til :)
Torstein
30. januar 2009, 19:14
Lykke til med "case'n" og husk at politiet bruker veldig utspekulerte metoder for å få den informasjonen de er avhengig av for å gå til sak. I mer enn halv-parten av sakene, så er politiet den "svake" part i avhør etc. (pga blant annet data-tilsynets restriksjoner.)
Det har de strengt tatt ikke lov til.
Det står i Påtaleinstruksen (http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-19850628-1679.html#map010) at:
Ved avhøringen må tjenestemannen alltid opptre rolig og hensynsfullt. Løfter, uriktige opplysninger, trusler eller tvang må ikke brukes. Under avhøret må det ikke forespeiles mistenkte at siktelsens omfang kan påregnes redusert dersom han tilstår eller gir andre viktige opplysninger. Han skal etter omstendighetene gjøres kjent med at en eventuell tilståelse ikke uten videre vil medføre løslatelse.
Jeg har skrevet mer om politiavhør på nettsiden min. (http://www.norhack.org/2009/01/29/politiavhør/)
Carlsberg
4. februar 2009, 12:37
Kan dem bruke sletta SMSer som bevis?
bavarai
4. februar 2009, 12:42
MSN logger er XML og er ikke gyldig bevismaterial da dette lett kan manipuleres.
slashdot
4. februar 2009, 12:45
MSN logger er XML og er ikke gyldig bevismaterial da dette lett kan manipuleres.
Det kjem med respekt å melde totalt an på kor det har blitt innhenta. Har politiet innhenta det gjennom pakkefilter hos ISPen er det definitivt ikkje så enkelt å manipulere...
Er det innhenta fra tiltalt sin eigen PC er det vel lite sannsynlig at tiltalte ville gå inn for inkriminere seg sjølv, og vil nok vege inn på retten si bestlutning.
Det er generelt sett ingen ting som heiter ugyldig bevismateriale i Noreg. Retten vurderer sjølv kva dei vil tillate framlagt. Er det lovleg innhenta vert det lagt fram. Så er det opp til retten, med evt. hjelp frå fagkyndige personer, å vurdere haldbarheta av det beviset som er lagt fram.
bavarai
4. februar 2009, 12:53
Slashdot: Tenkte over dette etter jeg trykte på knappen, dog vil det gjerne være en pekepinn. Tviler sterkt på at en dommer vi legge så alt for stor dom pga en msn logg.
Hains
4. februar 2009, 13:57
Nå vet ikke jeg hva de legger i begrepet msn logg, men det kan jo variere i fra at de har brukt pakkesniffere/vært i kontakt med ISP slik som slashdot nevnte, eller det kan være noen du har pratet med på msn som har skrudd på loggføring av alle samtaler(som blir lagret på hans lokale pc). Sistnevnte er kansje mer sansynig når du ser på omstendighetene i denne saken og politiets muligheter til å få tak i denne informasjonen.
Mentalbox
22. februar 2009, 12:46
Sorry kids, de fleste her har glemt bort at msn-loggene kan komme fra den andre siden av chatten (de han har chattet med). SMS-logger faktisk lettere å få tak i enn man skulle ha trodd.. Når det kommer til Telenor ihvertfall, er alt du trenger en korrupt Telenor-medarbeider for å se tilbake de siste 3 årene eller noe, husker ikke eksakt.. Om det er over denne "tidsgrensen" krever det mere.
CHillZoNE
22. februar 2009, 14:53
jeg lurer påå en ting, når man sletter mld på en mobil, blir de slettet da? eller er de mulig å hente opp igjen lett? :) f.eks politi osv :) OT, vet det -_-
A-H
22. februar 2009, 15:13
Men hvordan kan de bevise at det er hans msn?
gulunderstrek
22. februar 2009, 15:27
Unnskyld at jeg avbryter, men hvordan kan en msn logg lede en eventuelt dom i noen som helst retning? Greit nok med et mobilnummer som er registrert opp mot navn osv. Men en msn logg kan jo tilhøre hvem som helst. Skjønner ikke helt hvordan politiet kan ta slikt alvorlig?