PDA

View Full Version : gjennomsnittet på vg1 !

fr334k
14. januar 2009, 21:43
Hei jeg er en tiende klassing som lurer på om hva snittet til de forskjellige skolene er! Så er det noen kjekke sider dere har å by på ?

Btw: tror dette er riktig forum

skogland
14. januar 2009, 21:44
Det kommer helt ann på hvilken skole du vil på, hvilken linje du skal på, og hvor i landet denne skolen ligger. Snakk med rådgiveren på skolen din.

RonaTa
14. januar 2009, 21:45
Snittet avhenger av antall søkere.

preboa
Har ikke noen sider å komme med, men vil anbefale deg å ta en tur innom rådgiver på skolen din. Han/hun vet somregel dette ; )

VivaLatrina
nei, vi vet ikke dette
det kommer an på både linje og skole

forhør deg med rådgiveren på skolen, din, han vet mye bedre enn oss, og en nettside, eventuelt kan du ringe skolene selv

EDIT: s****s tidsreisende, 3 stk foran meg... :)

fr334k
14. januar 2009, 21:48
hehe ok! tenkte meg en liste over en skole med de forkjellige linjene på et skjema.

hadde sett en slik før :P

shalabais
14. januar 2009, 21:54
hehe ok! tenkte meg en liste over en skole med de forkjellige linjene på et skjema.

hadde sett en slik før :P

Uansett ville ikke en slik liste vært nøyaktig siden de endelige snittene for de respektive skolene vil bli klare etter at de har tatt inn elever. Snittet fra forrige år gir selvfølgelig en pekepinn, men du bør ikke stole på det.:bergenser:

VivaLatrina
14. januar 2009, 21:55
nei, det kan jeg si meg ganske stor sikkerhet at du ikke har sett.

snittet avhenger fra år til år, fylke til fylke, og linje til linje.

tip og elektro er relativt lett å komme inn på, taf derimot er vanskeligere.

send en forespørsel til de aktuelle skolene og spør etter dette årets snittkarakterer for å komme inn, det gir ofte en liten pekepinn

DANG, alle kommer meg i forkjøpet idag...

Maol33t
14. januar 2009, 21:57
Jeg hadde 4.6 da jeg gikk ut av u.skole, og hørte at snittet på MK lå på rundt 4.4/4.5.
Da jeg kom på skolen min, som er privat, hørte jeg at mange av elevene har under 3 i snitt.
Avhenger av om du skal på offentlig eller privat, også.

treimoz
14. januar 2009, 22:10
Studiespesialiserende er ikke noe særlig stress. Husker en kar som gikk ut med 3 snitt fra u.skolen og kom inn. Du skal være ganske care for å ikke komme inn der ;)

Dr.Feelgood
14. januar 2009, 22:12
Studiespesialiserende er ikke noe særlig stress. Husker en kar som gikk ut med 3 snitt fra u.skolen og kom inn. Du skal være ganske care for å ikke komme inn der ;)

Ja det er som vanlig snittet på 4,5 men så er det for lite søkere og da tar de inn de som har lavere. Men blir det for mye søkere så har man ikke sjans.

Mr. Meow
14. januar 2009, 22:36
Det er vel ikke akkurat slik, men du kan se for deg at det funker sånn:
Skolene tar først inn elevene med høyest karaktersnitt, så jobber de seg nedover. Det vil si at hvis en linje med 15 plasser får 15 søkere med 6 i snitt, blir karaktersnittet som kreves for den linjen 6. Hvis de 15 beste søkerne har 3 til 6 i snitt må du være blant en av de for å komme inn. Og hvis en linje får under 15 søkere kommer du inn uavhengig av karaktersnitt (dette har vært tilfellet for klassene jeg har gått i for både vg2 og vg3, men det avhenger selfølgelig av hva du søker - årets klasse på 8 er visstnok den største på mange år).

Jeg er ganske sikker på at det ikke er så svart-hvitt, men tiden du evt. bruker på å finne ut akkurat hvordan det funker kan du heller bruke på å gå opp et par karakterer.

Mulledingdong
15. januar 2009, 13:30
Har du 3.5 i snitt kommer du inn på nesten alle offentlege videregående skoler som ligger i fylket ditt(studiespesialiserende). Skal du inn på privatskole vil snittet antageleg være høyere opp i mot 4.5/4.6 enkelte plasser.

Vet forsåvidt ingenting om hva snittet er på forskjellige yrkeslinjer, men har hørt at særleg på TIP og Mekken skal du være rimelig retard for å ikkje komme inn.

Supermannen
15. januar 2009, 13:42
nei, det kan jeg si meg ganske stor sikkerhet at du ikke har sett.

snittet avhenger fra år til år, fylke til fylke, og linje til linje.

tip og elektro er relativt lett å komme inn på, taf derimot er vanskeligere.

send en forespørsel til de aktuelle skolene og spør etter dette årets snittkarakterer for å komme inn, det gir ofte en liten pekepinn

DANG, alle kommer meg i forkjøpet idag...

Snittet avhenger ikke fra år til år, fylke til fylke og linje til linje, men dette kan ofte gi en god pekepinn på hva snittet vanligvis ligger på ved inntak.

Det eneste snittet avhenger av er antall søkere i forhold til antall ledige plasser.

Synderen
15. januar 2009, 14:15
Når jeg søkte VG1 plass virket det som det var lettere å komme inn på studiespesialisering enn TIP/Elektro, der elektro hadde høyest snitt av yrkesfagene. TAF sitt snitt lå på 5.75 det året også, så det var jo håpløst for meg.

fr334k
15. januar 2009, 14:33
Takker for svar.

Jeg fant siden jeg hadde sett før og som dere har sagt så er det jo bare en peke pinn.

til dere som er interessert: http://www.vilbli.no/Artikkelvedlegg/Orginaler/008306/2008%20Nedre%20poenggrense%201.%20%20inntak%20Vg1.pdf