View Full Version : starte egen nettbutikk
kaolla
8. desember 2008, 17:05
min enterknapp fungerer ikke, så beklager om det blir en litt sammenklemt tekst Men saken er at jeg har litt lyst til å starte en egen nettbutikk. Jeg bør vel lage en hjemmeside, men jeg tror jeg holder meg til noe enkelt og gratis først.... men jeg er mye på ebay, og det blir solgt mye 'wholesale' der... dvs for eksempel 12 solbriller til en billig penge... 20 piercingsmykker billig osv... Hvis jeg kjøper dette, kan jeg jo selge det selv på min egen nettbutikk, og tjene penger på det. Men de jeg da kjøpte la oss si de 12 solbrillene av, må de ha noe penger tilbake av meg siden jeg har solgt det videre? Eller kan jeg bare kjøpe disse solbrillene og selge de videre uten å fortelle det til den jeg kjøpte de av? Jeg er ikke verdens flinkeste med å lage hjemmesider, jeg kan lage design og sånt gankse fint.. men sånn å legge in ruter der man skal fylle ut adresser og sånn, for så å få det til å bli sendt på mail til meg, får jeg ikke til. Koster det mye å få en som jobber med dette til å gjøre det for meg? Andre tips når det gjelder nett butikker?
bobbo
8. desember 2008, 17:09
Det finnes gratis/billige nettbutikkløsninger som du kan bruke, for så å bare modifisere dem til de ser pene ut. Jeg vil tro det er billigere å bestille store kvanta fra østen enn å kjøpe små på ebay.
plohg
start > kjør > "osk"
Og SÅ editer du.
Orker ikke lese den mursteinen.
Forconin
Nei, de skal ikke ha noe ekstra penger.
Hvis du skal starte nettbutikk burde du bruke et eksisterende webshop-system som det finnes mange av.
Hvis du vil ha hjelp til dette (mot betaling selvsagt) så send meg en PM :) Har god oversikt over eksisterende systemer og kan hjelpe med oppsett & hosting.
kaolla
8. desember 2008, 17:24
plohg: jøss det visste jeg ikke :) takk
men hvordan redigerer man poster? (A) *ny her og ikke så dreven*
har forsøkt meg litt på ebay, prøvde å selge et brukt skjørt, for å se hvordan det gikk, men syns det var litt avansert, og dumt at ebay ikke er på norsk, for de går liksom utifra at du bor i USA.
men tror jeg får sette meg litt mer inn i det en dag:)
takk for svar forconin:) får prøve meg på noe enkelt først, og hvis det blir vellykket så blir det vel til å lage noe mer seriøst etterhvert :)
tøffel
8. desember 2008, 17:29
plohg: jøss det visste jeg ikke :) takk
men hvordan redigerer man poster? (A) *ny her og ikke så dreven*
har forsøkt meg litt på ebay, prøvde å selge et brukt skjørt, for å se hvordan det gikk, men syns det var litt avansert, og dumt at ebay ikke er på norsk, for de går liksom utifra at du bor i USA.
men tror jeg får sette meg litt mer inn i det en dag:)
takk for svar forconin:) får prøve meg på noe enkelt først, og hvis det blir vellykket så blir det vel til å lage noe mer seriøst etterhvert :)
www.ebay.no ? Bruk den da får du norsk valuta og di viser bare di som sender til Norge
kaolla
8. desember 2008, 17:36
tøffel : *ler* at jeg ikke tenkte på det! drev å lette etter en europeisk ebay, men å tenke så kort som å bare skrive .no bak, gjorde jeg ikke :) da blir det mye enklere! <3
meeen det går fremdeles ikke an å selge 'fra norge'.. men jeg setter meg mer inn i det senere så det skal ikke være noe problem :)
Deezire
8. desember 2008, 17:57
Selvfølgelig går det an å selge "fra norge" på Ebay. Alle kan selge på Ebay.
Dodecha
8. desember 2008, 18:25
Det ser ut som de fleste her har glemt en veldig viktig ting:
Som en selger med egen butikk må du være myndig, ha minimum et enkeltpersonsforetak og betale MVA til staten.
Å trade varer på f.eks ebay blir noe annet, det virker ikke som man må være myndig en gang for å registrere seg og selge ting der.
kaolla
8. desember 2008, 18:29
aha :/ den er litt mer vanskeligere. men jeg får søke meg rundt, om det ikke er noen som vet hvem det er jeg kontakter for å få lov til å starte egen nettbutikk?
det er nå folk som selger ting privat..
jeg kan ikke gjøre det da? er det fordi jeg handler inn varer fra andre, og ikke lager dem selv? eller er det kun fordi jeg skal åpne butikk?
Dodecha
8. desember 2008, 18:41
Her kan du lese litt om hvordan man registrerer foretak:
https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/starte-bedrift/registrering/foretak/registreringsplikt/
kaolla
8. desember 2008, 18:48
tusen takk dodecha :) flere tips mottas også med takk hvis noen skulle ha det :)
pysjtryne
3. januar 2009, 00:58
har du prøvd på finn.no kan virke så legger du linken til nettbutikken din over hele anonsen. etter noen salg på finn så går folk på nett siden din så er du igang.