PDA

View Full Version : Riksadvokaten vil ha cannabisdebatt

Quetzalcoatl
11. november 2008, 17:24
Jeg kom over en artikkel på vg.no's hjemmeside, hvor riksadvokat, Tor-Aksel Busch, synes det er merkelig stille om cannabistemaet i norsk offentlighet.

Busch snakket under en internasjonal cannabiskonferanse i Oslo mandag om legalisering og bruk av besittelse av små mengder cannabis, og hva som er passende straffereaksjoner for narkotikaforbrytelser.

Kom til artikkel her! (http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=522204)

I det sammenheng arrangerer brukerorganisasjonene NORMAL, Foreningen for human narkotikapolitikk, Norsk cannabisforum med flere, en punktdemonstrasjon med apeller til politikerne foran Stortinget, lørdag 15. november kl 13.

En liten fugl fortalte meg dette, og jeg tenkte jeg ville fortelle det videre :)
You all have a good day! http://img231.imageshack.us/img231/3124/65456714da7.jpg

møkk
11. november 2008, 17:30
WoooH! Håper Even Ganja trapper opp å får slippe til med et par linjer.

mentalmelt
11. november 2008, 17:45
Hvis noen av dere har tenkt til å møte opp så vil jeg bare minne om at dette ikke er nok en anledning til å røyke jointer i full offentlighet.

Og til dere som er aktive i NORMAL, vær så snill å sørg for at dette arrangementet fremstår som en smule mer seriøst enn marihuanamarsjen, hvis ikke kan dere like godt holde dere hjemme synes jeg.

Litt mer informasjon for de som er interesserte:
http://casperdinapoli.blogspot.com/

møkk
11. november 2008, 17:48
Jeg er ikke helt overbevist om NORMAL, å har mer tro på Even/"Norcan" en NORMAL. Jeg håper at Even får tatt en tur innom å sagt noen ord.

nidhogg
11. november 2008, 17:55
Nydelig! Håper virkelig det går igjennom :) Får vel møte opp på lørdag da i penstasen :) Dersom jeg får tid

Og vennligst ikke røyk offentlig i dette tilfellet.

Herbel
11. november 2008, 19:05
Det er jo ikke legalisering.
Men et skritt i riktig retning vist dette blir noe av.
Jeg har en følelse at det vlile dempet noia til endel av de som går rundt med et par gram i lommen til tider og:p

møkk
11. november 2008, 19:32
Det er blitt nevnt før, å jeg vil anbefale folk å unngå å stå å røyke seg dritskeve mens de står der.
Her har folket en pitteliten sjangs til å bli hørt! IKKE sløs den bort ved å røyke å skape masse "dårlig pr". En kan selv tenke seg hva aviser og snut vil lage av oppstyr rundt en sak som dette om det tas flere folk i å røyke på området.
Det er absolutt ikke så vanskelig for dere å unngå jointen eller pipetrekket en halvtimes tid før dere går ned der, å dere klarer å holde dere til det er over. Dersom dere 100% seriøst ikke "klarer" det, vil jeg tro at det foreligger problemer en plass med vedkommende, noe som heller ikke ser fint ut når en får en liten sjangs til å vise at det kan fungere med legalisering/avkriminalisering!!

Ja, det kan være fristende å stå å røyke en joint utenfor plassen, men ta et seriøst blikk å tenk på hva slags bilde det skaper av forsamlingen, og forsåvidt hva slags "skade" det kan ha på denne ene sjangsen som ser ut til å bli gitt dere.

Hold dere på et saklig nivå, vent med røykinga til etterpå, å om dere får sjangsen til å si noe, prøv å holde dere på et visst alvorlighetsnivå!

Mvh

DementVita
12. november 2008, 09:49
Aftenposten har skrevet mye mer om saken.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2762427.ece

tafsern
12. november 2008, 09:56
Det kan nok være et steg i riktig retning!

Clr
12. november 2008, 11:23
Dette høres fantastisk ut :)
Er ikke morro å gå forbi polti med 5g i buksa.
Og som Tor-Aksel Busch poengterer så sitter halvparten av alle narkodømte fanger (i norske fengsel) med straff på under 2mnd. Det er jo nesten bare en svipptur innom og bruker enormt med resursser.
Har ikke tall på hvor dyrt det er å ha en fange i fengsel, men det er ikke billig!

møkk
12. november 2008, 11:46
Staten vil jo spare en hel del penger på en eventuell ordning ja. Fengselopphold, papirarbeid osv i forbindelse med en straff er ikke den rimeligste og mest fornuftige måten å løse dette problemet på.

Forresten, dersom noen har en megafon som kan lånes til Even (fredag/lørdag) så ville han vært sjeleglad. Jeg har allerede kjøpt togbilletter til han, men han savner en megafon.
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=118421

Lykke til folkens :)

Slaktern
12. november 2008, 16:12
Jeg la merke til at det var 18 sider med innlegg etter aftenpostens artikkel. Flott å se at så mange engasjerer seg.

kælle93
12. november 2008, 16:24
det er jo nydelig ikke lenge før jeg kan sitte og blaze mitt på torvet:)

yeey?
12. november 2008, 16:50
Jeg la merke til at det var 18 sider med innlegg etter aftenpostens artikkel. Flott å se at så mange engasjerer seg.
Selv om det er flott med engasjement får vi vitterlig ikke håpe at de som kommenterer på Aftenbladet er representativt for befolkningen. Veldig hårreisende "debatt"-innlegg på både for og imot siden.

Muradi
12. november 2008, 16:57
Cannabis burde avkriminaliseres. Den burde bli solg over disken i statseide salgsteder og med 20 år som aldersgrense. Problemet er at Norge er befolket av moralistiske fylla-bønder som mener at det er bedre med billigere sprit enn et rusmiddel som ikke er skadelig

Helt enig. Hadde dette innlegget blitt postet på nFF, så hadde det blitt KP.

Dodecha
12. november 2008, 17:20
det er jo nydelig ikke lenge før jeg kan sitte og blaze mitt på torvet:)

Og der drar du meg ned på jorda igjen:
Legaliseringen kommer ikke til å skje når det finnes folk som deg.

Er det lovlig å drikke offentlig? Nei, så hvorfor skulle det da bli lovlig å røyke offentlig når det blir legalisert?

Hva er denne irriterende tendensen til unge cannabisrøykere å måtte vise bruken sin i offentlighet? Er det en slags hevnaksjon? Om det så er, synes jeg du viser hvor lite voksen du (og dine medsammensvorne) faktisk er.

Ja, jeg har deltatt i marihuanamarsjen, bare 2 ganger, ettersom jeg raskt innså hvor useriøst opplegget er. Jeg tenker spesiellt i Trondheim 2004:

Det var en høyst berusa idiot som tok roperten og ytret frem noen sløve kommentarer om politiet. Sånt tull hjelper bare på å styrke synet om den stereotypiske hasjrøykeren.

Klart, jeg har hatt tendenser som dine når jeg var en 16-17 år, men så innså jeg hvor tåpelig oppførselen min var og vokste fra det, noe jeg håper andre gjør også.

Jeg røyker tidvis alt for mye, men i mitt private hjem og ikke opp i trynene på folk bare for å sette et "standpunkt".

Psilozop
12. november 2008, 18:05
Det var en liten minidebatt på NRK2 i går mellom lederen fra Foreningen for Human Narkotikapolitikk (eller som NRK kalte det; Foreningen for Human Narkotika) og lederen for Ungdom Mot Narkotika. Du kan se denne på http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/150368

Vil forresten også anbefale nettsidene til Ungdom Mot Narkotika om du er intressert i litt spennende (les: latterlig) lesning om narkotika.

nidhogg
12. november 2008, 20:21
Det var en liten minidebatt på NRK2 i går mellom lederen fra Foreningen for Human Narkotikapolitikk (eller som NRK kalte det; Foreningen for Human Narkotika) og lederen for Ungdom Mot Narkotika. Du kan se denne på http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/150368

Vil forresten også anbefale nettsidene til Ungdom Mot Narkotika om du er intressert i litt spennende (les: latterlig) lesning om narkotika.

Lederen for Foreningen for Human Narkotikapolitikk gjorde en fantastisk god jobb under denne debatten, i motsetning til motparten.

emphi
12. november 2008, 20:41
Lederen for Foreningen for Human Narkotikapolitikk gjorde en fantastisk god jobb under denne debatten, i motsetning til motparten.

Kan ikke gi programlederen for mye skryt heller. Jeg vil forsåvidt ikke kalle det en debatt heller, ettersom Ungdom mot Narkotika fikk komme med flere utsagn som ble "avsluttende", lederen for Foreningen for Human Narkotikapolitikk fikk ikke svare. Det mener jeg er uheldig, da dette gir folk hjemme i stua en følelse av at "det var det, sånn er det vist", når det overhode ikke er slik. Trist.

Sykes
12. november 2008, 20:48
Noen som la merke til kommentarene som var sendt inn?
Fikk nesten latterkrampe av noen.

Kristonio
12. november 2008, 21:09
NRK har i hverfall bestemt standpunkt, når de presterer å skrive "Leder, Foreningen for human narkotika" Jeg tror ikke Norges syn på cannabis kommer til å endre seg noe særlig før om 10-15år.

Selv mener jeg Norge trenger en endring i dagens narkotikapolitikk. Mange land i Europa har liberalisert sitt syn på cannabis, og Norge må følge etter.

Psilozop
12. november 2008, 21:36

Helt enig! Hun stakkars piken fra UMN virket veldig redd og lite forberedt der hun satt. Var nesten litt pinlig å se hvordan han totalt overkjørte henne.

Jeg er bare så mektig lei av at mennesker skal gå så sterkt inn for en sak de egentlig ikke har noen kunskap om. Også artig hvordan hun avsluttet med å si at 9 av 10 ungdom mellom 15 og 20 år var i mot legalisering av hasj.

Jeg sliter selv med kroniske smerter og det eneste bedøvende middelet som fungerer uten fantastisk kjipe bivirkninger er marijuana. Er utrolig leit for meg å sitte å se på løgnere som det kvinnfolket der ødelegge for mine sjanser til å medisinere meg selv uten å bli stemplet som en kriminell.

_tommen_
12. november 2008, 22:42
NRK har i hverfall bestemt standpunkt, når de presterer å skrive "Leder, Foreningen for human narkotika" Jeg tror ikke Norges syn på cannabis kommer til å endre seg noe særlig før om 10-15år.

Selv mener jeg Norge trenger en endring i dagens narkotikapolitikk. Mange land i Europa har liberalisert sitt syn på cannabis, og Norge må følge etter.

enig :) gav deg KP for den forresten :)

"gjesp", "legalisering" ? må nok vente til min mors generasjon (40-50 årene) sitter på rullator hjemmet.
er nok de som fortsatt ugle-ser dette, og jeg kan skjønne det med mange fjortiser som føyker overalt og ingensteds og blir tatt (eller bare skryter av det o.l.)

tror vi burde gå for ett års-prosjekt med max 1g lovlig på seg uten straff.
skjønner at folk vil gå for 5g grensa (eller mer) og full legalisering, men tror vi må innse realitetene og begynne i det små. da får "samfunnet" "tillit" til de som velger å ta seg en blås.

synes 1g grense hadde vært greit som prøve prosjekt, blir ikke akkurat risiko for salg da :P holder med ett g per pers per dag på seg (mer enn dette bare øker mistanken for salg + at om man velger å stuke hele dagen og røyke en femmer om dagen, tror jeg man definitivt har rus problemer (min påstand))

så om det blir debatt, please !!! front dere og evt oss andre "hobby-rygere" på en proff måte, ikke press på for full legalisering (da folk gir f*** mest sannsynlig) men heller kom med gode forslag (som mitt :P ) da dette virker mere reelt å få gjennomført.

-T

nidhogg
12. november 2008, 23:18
Avkriminalisering for å frigjøre politiets ressurser er helt tydelig hva som må skje. Og også det beste argumentet for en avkriminalisering. Samfunnet ønsker ikke flere rusmidler, og det kan jeg godt forstå, men en avkriminalisering slik at politiets ressurser blir bedre brukt er og forblir det beste argumentet for legalisering, etter min mening.

UngarEffect
12. november 2008, 23:23
Slik som det er nå så er jeg imot en legalisering av cannabis, pga at staten er ikke med på notene. Cannabisen som blir formidlet på gaten, kommer som regel fra tunge kriminelle miljø, og kan ofte knyttes opp mot terrororganisasjoner etc.
Skulle dette blitt gjennomført så måtte det ha vært statsregulert formidling, slik at man ikke gir pengene sine til folk som ikke burde ha penger.

Derimot en avkriminalisering kan jeg se for meg. Feks at det er lov å ha så så mange gram på seg uten å bli straffeforfulgt, kun for å slippe å kaste uskyldige mennesker i kasjotten og utgiftene rundt dette som tapper staten.

Hver jævla gang det er debatt rundt marijuana så er det alltid noen som skyter 40 meter over mål å begynner med legalisering, og annet svada.

det er jo nydelig ikke lenge før jeg kan sitte og blaze mitt på torvet
Ting tar tid, og dette må gjøres steg for steg. Jeg har en liberal holdning til avkriminaliseringen av cannabis, men jeg tror ikke Norge er klar for legalisering.

Er blitt nevnt 40 ganger før i posten her, men jeg håper jeg slipper å se at debatten blir nok en gang dratt ned i dass av folkene som møter opp.

shitfaced dude
13. november 2008, 01:57
noe som hadde funket hadde vært hasj-kvote-klippekort
man får feks 2-3gram i uken på klippekort(som må bestilles) og man går til cannabismonopolet og velger hvilken type man vil ha:p

virker som en fin start

Sinister
13. november 2008, 02:23
Synes han karen gjorde bra figur i debatten. Hun dama fikk ikke fram sine poenger på nærheten like bra eller saklig som han. Litt ulogisk argumentering fra hennes side igrunn. Eneste jeg har å si på poengene til vår mann var at han burde trukket fram litt flere grunner mot gatewayteorien. Det at man fra samfunnets side blir stemplet som rusmisbruker er i mine øyne kun halvparten av forklaringen. Jeg synes han også burde forklart at en av de viktigste grunnene til at folk ofte tyr til sterkere stoffer er fordi de havner i et miljø hvor det er mer vanlig.

Exmagician
13. november 2008, 02:33
noe som hadde funket hadde vært hasj-kvote-klippekort
man får feks 2-3gram i uken på klippekort(som må bestilles) og man går til cannabismonopolet og velger hvilken type man vil ha:p

virker som en fin start

Om en vil ha mer, får en alltid mer - ingen vits i å stresse så mye med hvor mye en kan ha på seg o.l., bedre å fokusere på å behandling av misbrukere og en avkriminalisering slik som er foreslått tidligere her.

Konflict
13. november 2008, 05:38
Politikere vil ikke ha cannabisdebatt:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=522534

Ser ikke ut som det er så mye håp.
Håper noen presser denne debatten på de,
politikerne kan ikke bare stikke hodet ned i jorda lenger.

Quetzalcoatl
13. november 2008, 06:48
Men BI-professor Petter Gottschalk skriver i en bok som kommer i neste uke at legalisering ikke løser problemet. Lovlig cannabis vil avgiftsbelegges så høyt at smugling vil lønne seg, hevder han.
Er dette noe sannsynlig? For meg virker det logisk at prisen vil synke, betraktelig, hvis man iverksetter f.eks boder som selger cannabis, eller coffeshops for den saks skyld!

Duffoff
13. november 2008, 08:57
Er dette noe sannsynlig? For meg virker det logisk at prisen vil synke, betraktelig, hvis man iverksetter f.eks boder som selger cannabis, eller coffeshops for den saks skyld!

Det vil vel antagelig legges på en cannabis-avgift tilsvarende alkohol-avgiften som er i dag, salg vil foregå under veldig strenge former og ikke i en random bod ala de på yongstorget i f.eks Oslo

Quetzalcoatl
13. november 2008, 09:17
Det vil vel antagelig legges på en cannabis-avgift tilsvarende alkohol-avgiften som er i dag, salg vil foregå under veldig strenge former og ikke i en random bod ala de på yongstorget i f.eks Oslo

Ok, la oss si de ville solgt det på Vin(&weed)-monopolet. Men tror du ikke prisen for en dag på bønna hadde vært billigere enn en dag på spritfylla? For meg ihvertfall så høres det utrolig usannsynlig ut at hasjen engang vil koste over 50kr grammet, for topp kvalitet. Uansett bod, coffeshop, polet, eller apoteket. Og da vil det jo ikke lønne seg og smugle noe møkkakvalitet som selges for 100-150kr grammet på gata nå. Ergo, det vil da ikke bli noe særlig smugling og gate-pushing, tipper jeg.

Noen andre enn meg som tenker samme tanker, eller mener dere jeg er helt på vidda? Få høre andre meninger om dette isåfall!

dicex
13. november 2008, 09:51
Siter:
Men BI-professor Petter Gottschalk skriver i en bok som kommer i neste uke at legalisering ikke løser problemet. Lovlig cannabis vil avgiftsbelegges så høyt at smugling vil lønne seg, hevder han.

Ettersom folk kunne dyrket hjemme, så ville ingen kjøpt cannabis med skyhøye avgifter.

Rottegift
13. november 2008, 09:55
puffman, "topp kvalitet" i Amsterdam koster da strengt tatt mer enn dette? Da kommer nok ikke Norge til å være noe stjerneskudd i forhold med våre sinnssyke avgifter på alt mulig.

Duffoff
13. november 2008, 09:58

Ok, la oss si de ville solgt det på Vin(&weed)-monopolet. Men tror du ikke prisen for en dag på bønna hadde vært billigere enn en dag på spritfylla? For meg ihvertfall så høres det utrolig usannsynlig ut at hasjen engang vil koste over 50kr grammet, for topp kvalitet. Uansett bod, coffeshop, polet, eller apoteket. Og da vil det jo ikke lønne seg og smugle noe møkkakvalitet som selges for 100-150kr grammet på gata nå. Ergo, det vil da ikke bli noe særlig smugling og gate-pushing, tipper jeg.

Noen andre enn meg som tenker samme tanker, eller mener dere jeg er helt på vidda? Få høre andre meninger om dette isåfall!

Fordi om cannabis blir legalisert, vil det fortsatt være under gruppen rusmidler. Rusmidler har til felles at de avgiftsbelegges for å forhindre bruk, altså regulering. Å tro at ikke politikerne vil avgiftsbelegge cannabis tilsvarende alkoholen vil bare være virklighetsfjernt.

Det er fortsatt lønnsomt å smugle sprit til norge. Hvis politikerne hadde senket prisen stemmer det vel at folk hadde sluttet å smugle sprit over til norge, men alikevel har de ikke senket prisen.

Dessuten vil den norske stat tjene på forslaget om å fjerne/redusere straffer osv. med tanke på kostnader som påløper ved fengsling og bruk av ressursjer, men det betyr ikke at den norske stat ikke vil ha sitt av kaka.
Dessuten med senkede straffer vil bruken kunne øke, noe som igjen vil øke behovet for avrusningssentere om i landet. Avgiftene som vil pålegges cannabisen vil igjen brukes for å drive disse senterene..

Wenger23
13. november 2008, 11:45
Min mening er at dagens samfunn ikke er klar for legalisering, og salg i statseide salgssteder, som f.eks Vinmonopolet. En avkriminalisering derimot, ingen straffeforfølgelse for mindre kvanta, ville vært midt i blinken. Er jeg helt på jordet?

Quetzalcoatl
13. november 2008, 11:55
I follow you... Avkriminalisering er ett mer realistisk ønske per dags dato, for noe legalisering tror ikke jeg heller vi vil oppleve før om en del år fram i tid. Hvis ikke en legalisering, hvorfor i pokker ikke en avkriminalisering da? Det sier nå jeg :) En avkriminalisering har få nedsider, men mange oppsider. Legalisering kan diskuteres, men 100% kriminalisering fører ihvertfall ikke noe godt med seg. Null tolleranse får ikke brukere til og la være og bruke noe, uansett hvordan stoff det er snakk om.

Men jeg bare fortalte hva jeg tror og mener om det som sto nederst i artikkelen.

Brell
13. november 2008, 12:50
Det som alltid irriterer meg under slike debatter er at motstandsfolket alltid argumenterer som om det er snakk om å innføre stoffet i Norge. Spørsmålet som må stilles er om cannabis er et større problem kriminalisert eller avkriminalisert.

fuckface
13. november 2008, 13:05
Helt enig Brell, men som motargumentet ditt understreker kommer de ikke til å komme så langt med det i lengden.

Jeg tror en viktig grunn til legalisering/avkriminaliseringsaken får relativt lite oppmerksomhet i media, og enda mindre respons av politikerne er mangel på riktige personer med riktige argumenter som fronter saken. For en politiker eller et politisk parti ville det gå inn for særlig mye mer liberal holdning til cannabis være risikosport. Politikere som er for legalisering eller avkriminalisering har mer å tape enn å vinne på ta initiativ til dette. Det ville være veldig uheldig om noen mistenkte vedkommende for å være en hasjrøyker (noe som sikkert er tilfellet for mange av dem som har en liberal holdning). I tillegg er det få som engasjerer seg i dette utenom sterke motstandere og hasjrøykere, og de sterke motstandere er som regel mer ressurssterke enn hasjrøykerne. Det kommer også av at de fleste hasjrøykerne som er særlig ressurssterke heller ikke tør å stå offentlig fram for å fronte saken. Det er derfor man må legge argumenter som at alkohol er mer skadelig enn cannabis på hyllen. Det eneste som kan få gjennomslag er det at forbudet virker mot sin hensikt i forhold til rusproblemene relatert til cannabis, og som hann i den debatten påpekte, nemmelig at forbudet hindrer staten i å regulere forbruket. Noe annet som kan være en helt essensiell drivkraft i denne debatten er jo de økonomiske fordelene som staten kunne dratt nytte av. Dette dreier seg i første omgang om de ressursene som kan frigjøres ved å få dette bort fra straffesystemet, men også tanken om hvilke inntekter staten kan få med et monopol på cannabis.

Mye av dette har vell blitt nevnt før det er hvert fall en oppsummering av det jeg mener er viktig. Syns for øvrig hann som var med i den debatten jorde en flott jobb. Hadde riktignokk vært bedre om debatten hadde vært mellom noen andre enn lederen fra Foreningen for Human Narkotikapolitikk og lederen for Ungdom Mot Narkotika.

Slaktern
13. november 2008, 13:51
Hvorfor ta debatten om legalisering og straffenivå hvis du ikke er rede til å flytte noen av de stolpene vi har satt for narkotikapolitikken, sier Høyres justispolitiske talskvinne Elisabeth Aspaker til Aftenposten.

Er det bare jeg som ikke skjønner hva "stolpene vi har satt for narkotikapolitikken" er for noe?

Inspecta_Deck
13. november 2008, 14:39
Slaktern: "Reglene / normene vi har satt for narkotikapolitikken" Regner jeg med de mener ;)

Men er det ventet stort oppmøte til lørdagen? Vil det bli serriøst?
Nytter hvertfall ikke med "100 gangstere" som står der og "skremmer" resten av oslos befolkning =p Folk blir jo redd bare noen går med store bukser jo... Men derimot en miks av alle sammfunnslag vil gjøre et større inntrykk på folk flest. Det ville også vært mulig og ordnet hvis det blir godt organisert. Når de ser at "alle typer mennesker" røyker og det er fred blandt folka, uansett hvor man har tilhørlighet.
Da ser de at det ikke bare er "innvandrere som henger på løkka og ved akerselva" som røyker hasj.
Tar seg ikke veldig godt ut med en slosskamp blandt de rivaliserende gjengene i Oslo utenfor stortinget på denne dagen akkurat.

Og please kom kun med saklige argumenter. Alkohol er farligere enn hasj burde de fleste vite at ikke fungerer lenger. Må også få fram at det ikke er starten på heroin som fortsatt "sikkert halvparten" av Norge tror..
Må også få fram at det må bli fokus på at det skal brukes som et rusmiddel og ikke "tobakk". Hadde alle holdt seg til helgene med røykinga ville det nok vært færre tilfeller av psykoser o.l. Eller det trengs kansje aldri nevnes =p.

En annen fin ting å argumentere for, er at det vil bli flere arbeidsplasser hvis det blir legalisert. Tenk på alle stonersa i Norge i dag som ikke gidder å jobbe for det er så jææævlig kjedelig?
Tror dere ikke mange av dem som bare sitter hjemme nå heller ville jobbet og tjent penger? Hvertfall hvis de kunne jobbet i et drivhus hvor de passet på plantene, jobbet i coffee shops, jobbet med å frakte weed ut til kundene/butikkene, "weed-kontrollører", grossister, arrangere "norges-cuper"(cannabis-cup) Det ville uansett blitt flere arbeidsplasser og det ville vært flere stoners ute i jobb. Vinn - vinn!

Ser selv at en legalisering ikke kommer til å skje med det første, men man kan jo alltids håpe =D Hvertfall på en avkrimminalisering hvis man har 15g eller mindre (:

Hvis grensa går på 1 gram er det jo fortsatt stress for de som kun selger til kompiser osv. Man må jo ut å kjøpe den grammeren hver eneste dag og da er det "store" muligheter for å bli tatt. Selv om man ikke får straff for 1 gram er det nok straff for å kjøpe av en dealer!?

Og blir det lovlig kommer det til å koste dyrt tror jeg. Det er jo mye dyrere å kjøpe weed på kafe'er i Amster enn det det er å kjøpe det på gata og av kjente. De som bor der drar ikke på coffee shops for å handle stæsjet sitt. Ville blitt samme problemet i Norge. De som røyker hver dag kjøper fortsatt av kompiser eller begynner å dyrke selv. De som har lyst til å prøve eller ikke røyker ofte drar på coffee shops. Det kommer nok også til å bli besøk fra byer som ikke har coffee shops, for det ville vært kult å vært på en i Norge.
Tror også det vil bli mer turisme fra skandinavia inn til Norge.
Slik jeg ser det, tror jeg Norge ville tjent mange millioner i rene inntekter bare på å legalisere cannabis. Og for ikke å tenke på alle de millionene vi hadde spart på å ikke bruke 50% av politiets ressurser på å buste smokers.

Hilsen en som vil slippe å være redd for å miste jobben sin hver eneste dag! (Vet jeg kan slutte istedenfor ja!)

reklame
13. november 2008, 14:43
En annen fin ting å argumentere for, er at det vil bli flere arbeidsplasser hvis det blir legalisert. Tenk på alle stonersa i Norge i dag som ikke gidder å jobbe for det er så jææævlig kjedelig?
Tror dere ikke mange av dem som bare sitter hjemme nå heller ville jobbet og tjent penger? Hvertfall hvis de kunne jobbet i et drivhus hvor de passet på plantene, jobbet i coffee shops, jobbet med å frakte weed ut til kundene/butikkene, "weed-kontrollører", grossister, arrangere "norges-cuper"(cannabis-cup) Det ville uansett blitt flere arbeidsplasser og det ville vært flere stoners ute i jobb. Vinn - vinn!

Er egentlig forskjellen på en cannabis-missbruker og en alkohol-missbruker så stor som du vil ha det til? Hva som gjør at alkoholikere ikke er ute å jobber på bryggeri, barer og andre plasser der alkohol forvaltes?

1337joker921
13. november 2008, 14:47
Det at det kommer en debatt om g er jo bra! men jeg tror det er mye tabu rundt dette og det vil ta endå noe tid før dette kan nå gjennom, men det vil da også lite trolig at det vill være lov å røyke på offentlige steder(av samme grunn som alkohol), men at det kansje vil komme en slags "hasjcafè" (use your IMAGINATION)

Inspecta_Deck
13. november 2008, 15:18
Er egentlig forskjellen på en cannabis-missbruker og en alkohol-missbruker så stor som du vil ha det til? Hva som gjør at alkoholikere ikke er ute å jobber på bryggeri, barer og andre plasser der alkohol forvaltes?

Ja jeg mener den er ganske stor. Alle vil si at jeg og "mine" er missbrukere av cannabis. Det går flere gram og dagen, uansett om det er helg eller ukedag. Men går helt fint å jobbe. Gikk helt fint når jeg gikk på skole. Gikk helt fint når jeg var i Forsvaret. Det hadde det aldri gjort om jeg drakk øl hver eneste dag? Fordi det er mye vanskeligere å ha "kontroll" på alkohol enn det det er på cannabis. Mange som røyker i løpet av arbeidsdagen, men det "fungerer ikke" å drikke på jobb...? Da vil du bli merket innen rimelig kort tid og du vil få sparken. Tror du en alkohol-liker ville hatt det bra å jobbe som bartender og se mange mennesker drikke og ha deg gøy hele kvelden, uten å kunne drikke selv? Det er grunnen til at de ikke jobber med alkohol ;)

Kontra en coffee-shop hvor han som jobber bak disken helt sikkert ville tatt seg en joint eller 3 i løpet av arbeidsdagen. Ingen som kan si noe på det heller, han kan nekte for at han har røyket, men at han røyket kvelden før, kan han si. Tror du ikke de som jobber i drivhus hadde røyket mens de var på jobb? Det er sånne jobber flere stoners ønsker de hadde. Så lenge de får en lønn de kan leve av.
Når du har blitt bønnehue kan man røyke og fungere daglig selv om man har røyket.
Når man er alkohol-liker kan man ikke drikke en halv liter sprit og fungere vanlig, ikke en six-pack engang!

Eller er du fortsatt ikke enig?

reklame
13. november 2008, 15:28
Jeg er fortsatt uenig. Og bare det at du bruker begrepet "stoners" viser bare hvor utrolig umodent innlegget ditt er.

Dersom du mener at skillet mellom det er sosialt akseptabelt å være ruset på jobben faller på hvilket stoff man er påvirket av, mener jeg du bommer totalt. At det er greit å være påvirket av hasj på jobben, men ikke alkohol fordi det oppdager man lettere?

I tillfellet der du mener en cannabis-missbruker skal jobbe på en coffee-shop, skal han da få lov til å være påvirket?

Jeg vil hvertfall ikke leve i et samfunn der man ruser seg når man er på jobb, så om det er der motivasjonen til cannabis-brukere ligger, tror jeg aldri det hverken kommer til å bli avkrimminalisert eller legalisert what so ever.

Slaktern
13. november 2008, 15:28
Slaktern: "Reglene / normene vi har satt for narkotikapolitikken" Regner jeg med de mener ;)

Men da skjønner jeg fortsatt ikke utsagnet. Det er jo nettopp normene/reglene rundt narkotikapolitikken folk vil endre.

Beis
13. november 2008, 16:30
Det er på høy tid at vi får legalisert dette på samme måte som i amsterdam. ALLE folk har en rett til å velge. Det gjelder også rusmidler. Slik jeg ser det i dag blir du bedt om å drikke alkohol eller holde helt kjeft.
Dette passer dårlig for en som meg, og mange andre, som skriker, sparker og slår hver gang vi blir for drita...

Inspecta_Deck
13. november 2008, 17:22
Slaktern: Ja, men hu mente jo at folk ikke var klare for det enda eller noe? Var det ikke det da? Ja vi vil endre det, men ikke politikerne..

Reklame: Okey, du liker bedre ordet hasj-missbruker, jeg liker å se på meg selv som en stoner, smak og behag. Er vel ikke noe mer moden eller umoden av den grunn? jeg sier rød andre sier rau..

Okey, men i Norge er det faktisk lov å være ruset på jobb så lenge du har de riktige medikamentene... Metadon er jo med på å få heroin-missbrukere ut i jobb?
Nei. Mener selvfølgelig ikke det er greit fordi det er mindre sannsynlighet for å bli merket, men effekten av rusen. Det er mange yrker man i er i stand til å utføre selv om man har røyket hasj. Og hvis det kan hjelpe folk som ikke gidder å jobbe til å begynne å jobbe, mener jeg det ville vært bra. De kommer jo til å røyke uansett så bedre at de gjør det litt på jobb, samtidig som de betaler skatt osv. Det er jo mange som røyker på jobben allerede så hva skader det om det ville blitt flere så lenge de klarer det?
Du vet jo selv hvordan det går med alkohol-missbrukere i lengden? De mister man faktisk som medarbeidere, og de duger ikke til noe særlig når de er fulle?

DeMenT
13. november 2008, 17:35
At en som røyker hver dag fungerer bedre i samfunnet enn en som drikker hver dag er ikke no å diskutere engang, hvertfall ikke for oss som har vært der. Jeg kjenner/kjente mange folk som misbrukte det ene eller andre eller begge deler og vet godt hva jeg snakker om.

Rusvirkningen til alkohol er langt kraftigere enn hasj, spesielt når man er innrøyka, og alkohol har langt mer skadelige langtidsvirkninger.

Nei det er ikke greit å være beruset på jobben fordi man ikke blir merka, poenget han prøver å komme fram til er at innrøykede folk ikke blir så veldig "påvirket" av hasj sånn sett, man oppfattes kanskje som mer "unormal" når man er nykter for en gangs skyld. Dermed klarer man å gjøre det man skal og ingen merker det. Er man full på jobben klarer man ikke det, ialle fall ikke på en like bra måte. Alkohol påvirker kroppen mye sterkere og bedøver sentralnervesystemet til det ugjenkjennelige. Man mister kontrollen over sin egen kropp. Det gjør man ikke når man er innrøyka og er stein.

emphi
13. november 2008, 17:39
For å si det sånn, så ville jeg foretrukket en cannabis-(mis)bruker over en beruset person til å gjøre arbeid for eller med meg anyday.

Jeg ville heller sittet på med en stein fyr enn en beruset person, og som arbeidsgiver ville jeg heller at mine ansatte var høye i arbeidstiden framfor drita. Ikke at jeg ville ønsket at de var rusa på noe som helst, men heller hasj framfor alkohol.

Dodecha
13. november 2008, 18:03
Inspecta_Deck: Jeg må si meg totalt uenig i utsagnene dine.
Du har tydeligvis aldri vært borti kvalitetsvare, ettersom det er noe som vil få enhver innrøkt person til å bikke under bordet.
Uansett effekt rusen har så er det prinsippet i seg selv: Når du er på jobb, er du ansvarlig for hva du gjør.
Klart, det er store forskjeller i hva man har ansvar for, fra butikkmedarbeider til oljetankerkaptein.
Flere jobber involverer kontakt med kunder også, kanskje yngre medlemmer av samfunnet, og det å være konstant ruset er ikke akkurat noe godt eksempel på oppførsel.

Det er misbruk som ditt som vanskeliggjør debatten ytterligere, Jeg legger deg egentlig i samme bås som kælle93. At dere har lyst å vise hvor steine dere er i offentlighet og på jobb hjelper ikke saken i det hele tatt. Heller motsatt.

Jeg mener kjernen i saken er å inngå kompromiss, på begge sider, og sånn som du argumenterer virker det som om du vil ha en helholden seier for "stonerne", noe jeg ikke er enig i.

Jeg liker ideen om cannabis på polet, jeg ser derimot ikke for meg coffeshops rundt om i Norge med det første, kanskje i en vakker fremtid, men lite sannsynlig m.h.t. røykelovene etc. Nordmenn er ganske utolerante i forhold til våre venner i Nederland.

Om du har lyst å suse igjennom livet konstant stein, er du velkommen til å fortsette sånn. Men ikke tro at du snakker for alle av "oss", for ja, jeg kan vel defineres som en "stoner", men en ansvarlig en sådan.

reklame
13. november 2008, 18:15
Dodecha: Det er slike innlegg og saklig redegjørelse som kan få en trangsynt som meg til å tenke alternativt.

DeMenT
13. november 2008, 18:44
Du har tydeligvis aldri vært borti kvalitetsvare, ettersom det er noe som vil få enhver innrøkt person til å bikke under bordet.
Uansett effekt rusen har så er det prinsippet i seg selv: Når du er på jobb, er du ansvarlig for hva du gjør.
Klart, det er store forskjeller i hva man har ansvar for, fra butikkmedarbeider til oljetankerkaptein.
Flere jobber involverer kontakt med kunder også, kanskje yngre medlemmer av samfunnet, og det å være konstant ruset er ikke akkurat noe godt eksempel på oppførsel.

Det er misbruk som ditt som vanskeliggjør debatten ytterligere, Jeg legger deg egentlig i samme bås som kælle93. At dere har lyst å vise hvor steine dere er i offentlighet og på jobb hjelper ikke saken i det hele tatt. Heller motsatt.

Jeg mener kjernen i saken er å inngå kompromiss, på begge sider, og sånn som du argumenterer virker det som om du vil ha en helholden seier for "stonerne", noe jeg ikke er enig i.

Jeg liker ideen om cannabis på polet, jeg ser derimot ikke for meg coffeshops rundt om i Norge med det første, kanskje i en vakker fremtid, men lite sannsynlig m.h.t. røykelovene etc. Nordmenn er ganske utolerante i forhold til våre venner i Nederland.

Om du har lyst å suse igjennom livet konstant stein, er du velkommen til å fortsette sånn. Men ikke tro at du snakker for alle av "oss", for ja, jeg kan vel defineres som en "stoner", men en ansvarlig en sådan.

Må si meg veldig enig i det meste her, kun en liten detalj: Er man innrøyka på tørrokk så bikker man helt klart under bordet av kvalitetsvarer. Er man derimot på siste jointen av et hekto med rød libaneser (f.eks.) bikker man gjerne ikke under bordet av den, selv om man blir mere påvirket enn om man var innrøyka på standard og røyka en standard.

Rus og arbeid hører bare ikke sammen. Ser at forrige innlegget mitt kunne misoppfattes dithen at jeg mente det var mer eller mindre greit. Jeg skal ikke skrike høyest om det selv da jeg røyka på jobb som 16-17-18åring (butikkmedarbeider), men har heldigvis blitt voksen og ansvarsbevist siden den gang. Ser også på meg selv som en "stoner" selv om det har blitt lite røyking i det siste (1-2 dg/mdn)..dog trappa litt opp nå som det er kaldt og lite å gjøre.

Problemet med disse apellene og arrangementene som sådan er at de trekker helt feil del av den steine befolkningen. De fleste som er oppegående "stonere" har for mye å tape på å vise ansiktet sitt der og holder seg hjemme som meg, selv om jeg/de mer enn gjerne skulle kjempet for en avkriminalisering.

Av de som møter opp er flertallet umodne folk som vil markere sin avsky til det etablerte og vise at de ikke bryr seg, og de skader legaliseringssaken.

Jeg har et håp om at det skal bli tolerert å ha noen få planter hjemme, sålenge det ikke er mistanke om videreformidling, samt ikke bot for mindre mengder.

edit: det jeg ville frem til med forrige innlegg var bare at forskjellen på daglig cannabisbruk og alkoholbruk er stor mtp. hvordan man fungerer i hverdagen.

blyant
13. november 2008, 19:29
Det blir debatt om temaet klokken 13:05 på NRK-P1, 13.nov. Ring inn og bli med i debatten på telefon 815 21 031 fredag fra klokka 12.30!

I debatten møter vi, i tillegg til lytterne, Marius Sjømæling fra Ungdom mot narkotika og Arild Knutsen fra Foreningen for human narkotikapolitikk.
"Rett På"s Hjemmeside (http://www.nrk.no/programmer/radio/rett_pa/1.6307809)

Håper den blir litt lenger enn den på tv.

yeey?
13. november 2008, 19:32

Klippet du ønsker å se er dessverre ikke tilgjengelig for øyeblikket. Vennligst prøv senere.
Har fått den meldingen siden urlen ble postet. Er det noen som har en alternativ kilde, eventuelt vet når den kommer til å være mulig å se på nett-tv?

duwd
13. november 2008, 21:58
Noen som la merke til kommentarene som var sendt inn?
Fikk nesten latterkrampe av noen.

Vettu, jeg gjor faktisk det, og til ære for dagen så skal jeg sitere noen få utvalgte.

"Hasj er verdens farligste stoff, Bare ta en tur til psykiatriske instutisjoner og hør med de som er der pga sin avhengighet.
Synd at det finnes så mange uvitende mennesker som skal mene noe positivt om dette"

"Skummelt at folk er så lite opplyst, man kan jo bli psykisk syk etter kun En gang"

"Si dette til min psykotiske venn som røyker dette"

Så, håper alle får seg et godt drag av maisa og får lættis som faen av dette utvalgte pisset ^^

Andy-

Sinister
13. november 2008, 22:57
Har fått den meldingen siden urlen ble postet. Er det noen som har en alternativ kilde, eventuelt vet når den kommer til å være mulig å se på nett-tv?Virker som den skal nå.

Ivrig
14. november 2008, 01:29
...Men er det ventet stort oppmøte til lørdagen? Vil det bli serriøst?
Nytter hvertfall ikke med "100 gangstere" som står der og "skremmer" resten av oslos befolkning =p...
Gjør som meg folks, jeg skal møte opp i dressjakke og helt nyktern. Håper flere gjør det samme. Skal forøvrig filme hele greia, så dere som ikke var der får sett alt ;)

Hedges
14. november 2008, 01:37
Gjør som meg folks, jeg skal møte opp i dressjakke og helt nyktern. Håper flere gjør det samme. Skal forøvrig filme hele greia, så dere som ikke var der får sett alt ;)
Godt å høre at noen faktisk er ute etter å vise at det finnes normale folk som bruker cannabis også. Håper flere følger dette initiativet og ikke fremstiller cannabisbrukere som en bunch med skitne stonere som kun er ute etter en mulighet for offentlig røyking av tjall.

Quetzalcoatl
14. november 2008, 11:51
Virker som den skal nå.

Ikke her. Får bare lyd, ingen bilde. Prøvd i FF og IE.

(denne linken: http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/150368)

Reitaner
14. november 2008, 12:09
Anbefaler alle å tune inn på NR p1 nå. Cannabisdebatten har startet på "Rett på"

UngarEffect
14. november 2008, 12:19
http://radiotime.com/station/s_24886/NRK_P1_887.aspx

Quetzalcoatl
14. november 2008, 13:01
Link til NRKP3 RADIO: http://nettradio.nrk.no/default.php?kanal=p1
Så stolt av Arild Knutsen ;)
Men liker ikke de for-hasj innringerne. Høres ut som heroinvrak hele gjengen nesten. Har ringt inn selv å. *venter spent*

Min kommentar kom ikke igjennom. Jaja, de hadde nok ikke nok tid. Programmet var forresten i 55minutter:) Ganske good stuff..

Psilozop
14. november 2008, 13:04
Jeg må si meg mektig skuffet etter å ha hørt gjennom debatten nå.. Men Arild Knutsen var som vanlig et lyspunkt med gode og saklige argumenter. Virket som om de bare silte ut innringere med sære synspunkter eller store problemer med rusmidler. Dette kan da også ha noe med å gjøre at debatten var på NRK P1 klokken 13 på en hverdag... På slutten kom det også frem at 50% av lytterene hadde stemt for legalisering, noe jeg velger å se på som positivt med tanke på at de fleste "typiske" marijuanabrukere sansynligvis ikke lytter til NRK P1 og bryr seg med å sende inn stemmer på dette tidspunktet.

Quetzalcoatl
14. november 2008, 13:51
Arild Knutsen har studert dette i en god del år nå, så det er en fryd og høre han har de perfekte svar og argumenter. Det jeg ikke likte med programmet var at de holdt samme innringere alt for lenge. Og enkelte av de innringerne som var for cannabis hørtes ut som om de var påvirket av sterke-sterke rusmidler, pratet sløvt og usammenhengende. Mens motstanderne var oppegående og kvikke. DET mislikte jeg! Hvorfor røyke seg pisse fjærn og så ringe inn for og syte?

Inspecta_Deck
14. november 2008, 15:33

Hehe så kjekt du vet det da. Vet ikke hvordan du ser på kvaliteten i Amsterdam jeg? Uansett, synes det er prima varer der hvertfall. Man får også ofte bra varer i Norge også, ikke det jeg sier. Men du må uansett være enig at det bra man får tak i her, går ikke ut til flesteparten av befolkningen. "Ingen" som ikke har noe særlig med kontakter i Norge får tak i prima varer. Og jeg kan ikke si at halvparten av det jeg røyker i Norge engang får meg til å ikke klare å gjøre jobben min på en forsvarlig måte.
Det er froskjellige typer som fungerer til forskjellige settinger. Noen er digg å sove på, noen blir man høy og litt der oppe på, noen blir man bare sykt altfor bort i natta av, noen blir man bare "skev" av, noen blir man mer "våken" av, skjønner du hvor jeg vil hen? Man kan fungere fint på jobben om man røyker..
Man burde selv forstå at man ikke røyker den mest potente weeden på jobben!?

Klart, det er sto....

Har jeg sagt at arbeidsgiver er ansvarlig for hva jeg gjør på jobb eller noe da?
Aldri vært uenig i det jeg. Ja og en butikkmedarbeider som røyker seg en liten rev og går å rydder rundt i butikken ser jeg ikke på noe som et problem. Selvfølgelig skal han være opplagt nok til å hjelpe kunder på en forsvarlig måte og han skal heller ikke se ut som en dass(blodsprengte øyne, ser ut som en mad trøtt kineser, går rundt å loker, smiler og får lættis for seg selv uten å ta hensyn). Var aldri det som var poenget, men folk klager så mye over de stonersa som sitter hjemme og ikke gjør noe. Og hvis det får flere ut i arbeid ville ikke det vært positivt? Jeg vet med sikkerhet at flere jeg kjenner som ikke gjør noe per dags dato, ville søkt på en jobb som gartner o.l hvis det hadde vært mulig. Han er ikke i kontakt med noen mindreårige og heller ingen kunder. Om en fyr er stein i en coffee shop ser jeg heller ikke som et problem. Det ville vært 18/20 års grense der og resten av folket er også stoned? Hadde du hatt noe problem med å handle gall av en skev butikkansatt? Du handler sikkert allerede fra skeve dealere.

Det er misbruk som ditt som vanskeliggjør debatten ytterligere, Jeg legger deg egentlig i samme bås som kælle93. At dere ha...

Ja vet jeg har et misbruk og skal endre på "rutinene" i hverdagen, men alt har sin pris. Hvertfall når man ikke har lyst så blir det ikke den letteste tingen å gjøre(når man ikke leverer inn lotto kupong, kan man ikke forvente seg at man skal bli lotto-millionær)
Bryr meg lite om hva andre mener om meg. Det er ikke det at jeg har lyst til å vise hvor stein jeg er ute blandt nyktre folk.
Bare det at det fungerer å ha en jobb, kone, hus, bil, barn osv samtidig som man røyker seg en rev om dagen, burde forandre litt på innstillingen til folk flest rundt legalisering av cannabis.
Opplyse de om i disse miljø tidene at det er mye mer forsvarlig å lage papir av marihuana enn regnskogen i Brasil og selvfølgelig alle de andre positive sidene man kan bruke planten til(som er veldig mange)
En alkohol-liker mister fort og sikkert de tingene som er nevnt over.
Det blir jo et argument alkohol vs cannabis da så ser det kansje blir litt dumt nå.

Må jo si ting til de som er anti på en måte at de kansje begynner å tenke annerledes? Slik det har fungert fram til nå fungerer heller dårlig vil jeg si. Man kan jo faen ikke bare dra rett inn i USA om man faktisk har røyket seg en joint? HVA FAEN!? Tror de jeg skal drepe presidenten dems av den grunn? Er jeg en slem person hvis jeg har røyket hasj? Hva er den saklige begrunnelsen for det egentlig? At jeg støtter terrorister? Hva om jeg ser på det slik at jeg støtter kompisen min som betaler husleia og mat da?
Men okey, ser nå at det er et dårlig argument.

Jeg mener kjernen i saken er å inngå kompromiss, på begge sider, og sånn som du argum...

Ja er jo det jeg ønsker mest av alt, men vet det ikke vil skje med det første. Jeg vil få samfunnet til å få et annet syn på hasj og den eneste måten det kan gjøres på er med en legalisering. Selv om det blir avkrimminalisert så ser fortsatt flesteparten av de "viktige" personene i Norge på det som NARKOTIKA/HEROIN/JUNKIE!
Det er vel mer sannsynlig å oppnå en avkrimminalisering og "vi" vil vel aldri få oppleve en legalisering regner jeg med.
Uansett, prøver man seg på "alt" kommer gjerne motparten med et kompromiss og man blir enige ;)
Advokater går jo ofte for å frifinne en drapssiktet, men ender gjerne med en mye lavere straff =p (dårlig sammenligning, ja jeg vet!)

Jeg liker ideen om cannabis på polet, jeg ser derimot ikke for meg coffeshops rundt om i Norge.....

Fungerer fint i Nederland. Uansett, så er det smutthull i regelen. Regner ikke med noen søker jobb på en "røyke-weed-kafé" og ikke røyker eller har ekstremt mye mot røyk i utgangspunktet? Man kan fortsatt røyke inne etter dagens røykelov, men da må eieren(og de ansatte kan ikke noe i mot det) jobbe der selv eller noe i den duren + en hel del flere ting. Uansett, det lar seg gjøre...
Og hadde det blitt lov, hadde det jo vært lov å røyke på en "røyke-kafé"? Tror du ikke? Hvertfall kan man ha planter lovlig hjemme om det var legalisert =).

Nei, men er nok andre enn deg som er enig med meg. Burde være det hvertfall! Har heller aldri nevnt noe med at jeg skal "suse igjennom livet konstant stein".
Lever "konstant fjern" nå, men har ingen planer om å fortsette med det til jeg er 30 for å si det sånn. Jeg prioterer heller røyking sammen med gode venner/venninner inntill, en god film, god mat og ps3.
I motsettning til å være nykter å se på dårlig tv, gå å bruke penger på kafé, nykter kino?, idrett ute i kulda, sløse bort penger på treningsstudio, henge med nyktre mennesker med helt bort i natta meninger(selvfølgelig ikke alle nyktre!!), gå ut å spise på restaurant (nykter? Bortkasta penger) og en hel del flere ting som ikke er veldig interessant eller aktuelt for meg i ukedager. Jeg er hjemme fra jobben relativt sent og føler ikke jeg har tid til så mye ymse aktiviteter i ukedagene, annet enn å røyke meg ned, få gode tanker, slipper alt av stress, lage meg noe god mat, sette på musikk jeg liker, ha litt ubetydelig sex, rett og slett bare slappe av.
Og jeg føler jeg fortjener/ har rett til å gjøre som jeg vil når jeg er hjemme i mitt eget hus? Vi er alle født likt her på jorda, hvorfor skal noen andre bestemme over hva jeg har lov til å gjøre med meg selv? Blir helt uforståelig for meg hvertfall.

ja kan bytte jobb for å få mer tid, men det er ikke et alternativ..
Sorry for det ble så langt, men må jo forklare meg ;)
Kansje jeg skal legge til at jeg ikke liker å bevege meg utenfor døra hvis man tydelig ser at jeg er påvirket. Men jeg er mye utenfor i påvirket tilstand uten at det synes nevneverdig.

God Helg til dere alle! :bergenser::bergenser::mad::confused: :bergenser::D

Muradi
14. november 2008, 15:47
Cannabis gjør jo ingen skade, særlig hvis du inntar det oralt. Jeg mener at alkohol og nikotin er mye farlige for helsen. Eneste er at hasj kan føre til mentale og/eller sosiale problemer ved stort forbruk, og at selve røykingen er skadelig for lungene , men hvis man røyker med måte, f.eks noen ganger i måneden, akkurat som med alkohol, så er det ikke det spor farlig. Alkohol kan være farlig selv om man bare drikker i helgene. Drikker man mye, selv i store mellomrom, så har det stor effekt på leveren som fort kan føre til døden.

Så hvis ikke cannabis blir lovlig, så mener jeg at alkohol heller ikke skal være lovlig.

Quetzalcoatl
14. november 2008, 15:48
edit
Dette var ett svar til Inspecta_Deck

Personlig, så ser jeg ikke på det som noe fin livsstil og leve, men det er jeg da. Har vært der jeg å, men vet ikke helt om jeg ble lei eller vokste det fra meg. Jeg røyker enda, kanskje litt mye i forhold til "sunt" forhold til cannabis, men du må passe på at det ikke tar over livet ditt. Som jeg bruker og si, "Det er bedre og gjøre noe mens du røyker, enn og røyke noe for og ha noe og gjøre." Lett og glemme bort hobbier og andre verdier når man venner seg til og sitte inne og røyke hver dag i noen år. Men det er nå bare min mening på det. Kanskje du liker noe annet, så da får du for all del gjøre det.

Du får ha en kjempe fin helg du å! :D

Quetzalcoatl
14. november 2008, 15:53
Cannabis gjør jo ingen skade, særlig hvis du inntar det oralt. Jeg mener at alkohol og nikotin er mye farlige for helsen. Eneste er at hasj kan føre til mentale og/eller sosiale problemer ved stort forbruk, og at selve røykingen er skadelig for lungene , men hvis man røyker med måte, f.eks noen ganger i måneden, akkurat som med alkohol, så er det ikke det spor farlig. Alkohol kan være farlig selv om man bare drikker i helgene. Drikker man mye, selv i store mellomrom, så har det stor effekt på leveren som fort kan føre til døden.

Så hvis ikke cannabis blir lovlig, så mener jeg at alkohol heller ikke skal være lovlig.

Her er jeg veldig enig i Arild Knutsen. Hva er vitsen med forbud? Forbud mot uansett hvordan rusmiddel minsker ikke % rusmisbrukere. BORT med forbud. For det om cannabis aldri blir ulovlig, så mener jeg ikke vi skal kriminalisere all alkohol heller. Hvorfor skal vi det? Vet du hva som skjedde sist gang USA prøvde og kriminalisere det? Mafian tok over alkohol markedet og tjente seg RIKE, på det svarte markedet. Ett forbud setter ikke stopper for rusbruken og rusmidlene.

mentalmelt
14. november 2008, 17:38
Jeg tror vi alle har trukket sammenligninger mellom farene ved cannabisbruk kontra alkoholbruk utallige ganger, noe som gjenspeiles i samtlige legaliseringsdebatter som finnes her på forumet fra før av. La oss prøve å unngå at denne debatten blir nok et oppgulp av allerede utdiskuterte argumenter.

=)

Dodecha
14. november 2008, 20:47
Hehe så kjekt du vet det da. Vet ikke hvordan du ser på kvaliteten i Amsterdam jeg? Uansett, synes det er prima varer der hvertfall. Man får også ofte bra varer i Norge også, ikke det jeg sier. Men du må uansett være enig at det bra man får tak i her, går ikke ut til flesteparten av befolkningen. "Ingen" som ikke har noe særlig med kontakter i Norge får tak i prima varer. Og jeg kan ikke si at halvparten av det jeg røyker i Norge engang får meg til å ikke klare å gjøre jobben min på en forsvarlig måte.
Det er froskjellige typer som fungerer til forskjellige settinger. Noen er digg å sove på, noen blir man høy og litt der oppe på, noen blir man bare sykt altfor bort i natta av, noen blir man bare "skev" av, noen blir man mer "våken" av, skjønner du hvor jeg vil hen? Man kan fungere fint på jobben om man røyker..
Man burde selv forstå at man ikke røyker den mest potente weeden på jobben!?

Har jeg sagt at arbeidsgiver er ansvarlig for hva jeg gjør på jobb eller noe da?
Aldri vært uenig i det jeg. Ja og en butikkmedarbeider som røyker seg en liten rev og går å rydder rundt i butikken ser jeg ikke på noe som et problem. Selvfølgelig skal han være opplagt nok til å hjelpe kunder på en forsvarlig måte og han skal heller ikke se ut som en dass(blodsprengte øyne, ser ut som en mad trøtt kineser, går rundt å loker, smiler og får lættis for seg selv uten å ta hensyn). Var aldri det som var poenget, men folk klager så mye over de stonersa som sitter hjemme og ikke gjør noe. Og hvis det får flere ut i arbeid ville ikke det vært positivt? Jeg vet med sikkerhet at flere jeg kjenner som ikke gjør noe per dags dato, ville søkt på en jobb som gartner o.l hvis det hadde vært mulig. Han er ikke i kontakt med noen mindreårige og heller ingen kunder. Om en fyr er stein i en coffee shop ser jeg heller ikke som et problem. Det ville vært 18/20 års grense der og resten av folket er også stoned? Hadde du hatt noe problem med å handle gall av en skev butikkansatt? Du handler sikkert allerede fra skeve dealere.

Jeg tar tilbake det jeg sa, du har vel vært i Amsterdam å røyket god kvalitet. Men at du fremdeles ikke synes det er noe feil å røyke til jobben gir meg inntrykket at du røyker ALT for mye ettersom du synes du virker "normal" når du røyker standard varer.

Dette viser vår store forskjell i prinsipper, jeg mener man skal ha et klart skille mellom "business and pleasure", det gjør pleasure-delen desto mer spesiell:

Jeg har selv vært i perioder med røyking dagen lang, og jeg synes det tar vekk det spesielle med det å røyke seg en rev: Det blir rutine, ingen start og ingen stopp. Bare en konstant kjedelig strøm av steinhet.

Ja, klart det er mange typer cannabis/hasj. Dette med "stein" og "høy" har med Indica og Sativa typene, respektivt, å gjøre. En gjennsomsnittsbruker i Norge har ikke tilgangen på akkurat det han vil ha til enhver tid. Og uansett om jeg hadde hatt full tilgang til alle typene, hadde jeg ikke brukt det ene til å våkne meg til jobb og det andre når jeg kommer hjem. Jeg ser rett å slett ikke vitsen i å være konstant ruset.

Jeg ser også veldig tvilsomt på denne sysselsetingsideologien din, du mener at om
trygdesnyltende cannabismisbrukere fikk lov å ruse før/mens de gikk på jobb, så ville flere vært ute i arbeidslivet?

Hvorfor skal vi etterkomme latskapen deres? og for det andre, hva gjør cannabisbrukere så spesielle? Hadde disse "tiltakene" dine trådt i kraft måtte jo man gitt samme rettighet til alkoholikere, pillemisbrukere, amfetaminfriker.
Du må da innse at dette blir totalt krøll?

Eksempelet ditt om gartnere og coffeshopansatte klarer jeg rett å slett ikke å ta alvorlig.

Ja vet jeg har et misbruk og skal endre på "rutinene" i hverdagen, men alt har sin pris. Hvertfall når man ikke har lyst så blir det ikke den letteste tingen å gjøre(når man ikke leverer inn lotto kupong, kan man ikke forvente seg at man skal bli lotto-millionær)
Bryr meg lite om hva andre mener om meg. Det er ikke det at jeg har lyst til å vise hvor stein jeg er ute blandt nyktre folk.
Bare det at det fungerer å ha en jobb, kone, hus, bil, barn osv samtidig som man røyker seg en rev om dagen, burde forandre litt på innstillingen til folk flest rundt legalisering av cannabis.
Opplyse de om i disse miljø tidene at det er mye mer forsvarlig å lage papir av marihuana enn regnskogen i Brasil og selvfølgelig alle de andre positive sidene man kan bruke planten til(som er veldig mange)
En alkohol-liker mister fort og sikkert de tingene som er nevnt over.
Det blir jo et argument alkohol vs cannabis da så ser det kansje blir litt dumt nå.

Må jo si ting til de som er anti på en måte at de kansje begynner å tenke annerledes? Slik det har fungert fram til nå fungerer heller dårlig vil jeg si. Man kan jo faen ikke bare dra rett inn i USA om man faktisk har røyket seg en joint? HVA FAEN!? Tror de jeg skal drepe presidenten dems av den grunn? Er jeg en slem person hvis jeg har røyket hasj? Hva er den saklige begrunnelsen for det egentlig? At jeg støtter terrorister? Hva om jeg ser på det slik at jeg støtter kompisen min som betaler husleia og mat da?
Men okey, ser nå at det er et dårlig argument.

Nei klart du ikke kan endre rutinene dine uten lysten selv, det har aldri vært spørsmålet heller.
At du bryr deg lite om hva andre synes om deg betyr lite for meg når du her fremstår som en rebelsk unge som ikke gjør annet enn å bidra negativt til en seriøs debatt.
Klart det finnes mange som har barn, kone og jobb og røyker: Men jeg tviler sterkt på at de er enige i det du har sagt i denne tråden. De vil rett å slett ikke stå frem fordi de setter familien og jobben så høyt, mye høyere enn en eventuell legalisering eller avkriminalisering.

Cannabis har klart mange fordeler innen industrien (papir/tau etc) men industrihamp mener jeg skal skilles totalt fra rusdebatten. Alt for mange aner ikke forskjellen på industrihamp og cannabis dyrket som rusmiddel og vi trenger ikke å sette de i samme bås og ytterligere forvirre de uinvidde.

Jeg er enig i at straffene er strenge, men eldre byråkrater ser på alle rusmisbrukere som utskudd. Og strenge straffer skal avskrekke unge mennesker å ende opp med et rasert liv.

Ja er jo det jeg ønsker mest av alt, men vet det ikke vil skje med det første. Jeg vil få samfunnet til å få et annet syn på hasj og den eneste måten det kan gjøres på er med en legalisering. Selv om det blir avkrimminalisert så ser fortsatt flesteparten av de "viktige" personene i Norge på det som NARKOTIKA/HEROIN/JUNKIE!
Det er vel mer sannsynlig å oppnå en avkrimminalisering og "vi" vil vel aldri få oppleve en legalisering regner jeg med.
Uansett, prøver man seg på "alt" kommer gjerne motparten med et kompromiss og man blir enige ;)
Advokater går jo ofte for å frifinne en drapssiktet, men ender gjerne med en mye lavere straff =p (dårlig sammenligning, ja jeg vet!)

Det virker ikke som du vil inngå noe komprimiss i det hele tatt, du skriver jo i samme innlegg at du mener at cannabsbrukere skal får spesialbehandling: Å få ruse seg på jobb slik det selv passer dem selv. Det er så langt fra et kompromiss som mulig. Og junkiestempelet hjelper du selv å holde liv i ved å ruse deg dag ut, dag inn mens du er på jobb.

Fungerer fint i Nederland. Uansett, så er det smutthull i regelen. Regner ikke med noen søker jobb på en "røyke-weed-kafé" og ikke røyker eller har ekstremt mye mot røyk i utgangspunktet? Man kan fortsatt røyke inne etter dagens røykelov, men da må eieren(og de ansatte kan ikke noe i mot det) jobbe der selv eller noe i den duren + en hel del flere ting. Uansett, det lar seg gjøre...
Og hadde det blitt lov, hadde det jo vært lov å røyke på en "røyke-kafé"? Tror du ikke? Hvertfall kan man ha planter lovlig hjemme om det var legalisert =).

Jeg skrev jo nettopp et par setninger nede at Nederland er veldig annerledes i forhold til Norhe når det kommer til toleranse. Spesiellt rusbruktoleranse.

Jeg tror ikke du har lest røykeloven (http://www.lovdata.no/all/tl-19730309-014-0.html#6). Les den og du vil finne det eneste unntaket: Dersom det innen et område er flere lokaler som har samme formål, kan røyking tillates i inntil halvparten av disse. De røykfrie lokaler må ikke være mindre eller av dårligere standard enn lokaler hvor røyking tillates. Røyking kan ikke tillates i serveringssteder.
Og som du ser gjelder det ene unntaket spesielle tilfeller, ikke serveringssteder.

Nei, men er nok andre enn deg som er enig med meg. Burde være det hvertfall! Har heller aldri nevnt noe med at jeg skal "suse igjennom livet konstant stein".
Lever "konstant fjern" nå, men har ingen planer om å fortsette med det til jeg er 30 for å si det sånn. Jeg prioterer heller røyking sammen med gode venner/venninner inntill, en god film, god mat og ps3.
I motsettning til å være nykter å se på dårlig tv, gå å bruke penger på kafé, nykter kino?, idrett ute i kulda, sløse bort penger på treningsstudio, henge med nyktre mennesker med helt bort i natta meninger(selvfølgelig ikke alle nyktre!!), gå ut å spise på restaurant (nykter? Bortkasta penger) og en hel del flere ting som ikke er veldig interessant eller aktuelt for meg i ukedager. Jeg er hjemme fra jobben relativt sent og føler ikke jeg har tid til så mye ymse aktiviteter i ukedagene, annet enn å røyke meg ned, få gode tanker, slipper alt av stress, lage meg noe god mat, sette på musikk jeg liker, ha litt ubetydelig sex, rett og slett bare slappe av.
Og jeg føler jeg fortjener/ har rett til å gjøre som jeg vil når jeg er hjemme i mitt eget hus? Vi er alle født likt her på jorda, hvorfor skal noen andre bestemme over hva jeg har lov til å gjøre med meg selv? Blir helt uforståelig for meg hvertfall.

ja kan bytte jobb for å få mer tid, men det er ikke et alternativ..
Sorry for det ble så langt, men må jo forklare meg ;)
Kansje jeg skal legge til at jeg ikke liker å bevege meg utenfor døra hvis man tydelig ser at jeg er påvirket. Men jeg er mye utenfor i påvirket tilstand uten at det synes nevneverdig.

God Helg til dere alle! :bergenser::bergenser::mad::confused: :bergenser::D

De andre som eventuellt er enige med deg ødelegger også for den seriøse debatten, og du mener det burde være flere? Ikke rart vi ikke kommer videre i debatten når folk som deg jobber hardt for å holde på det kjipe stereotypiske stonerbildet.

At du ikke klarer å leve igjennom en dag uten å være stein viser til hvor alvorlig missbruket ditt er. Du avfeier hyggelige sosiale aktiviteter som "kjedelige" uten å legge mer i det.

Det du beskriver om å dra hjem fra en hard dag å jobb og ta deg ei pipe er jo nettopp det jeg ikke har noe i mot. Det er denne idiotien om å la folk være ruset på arbeid, ruse seg i offentlighet uten å være nykter et sekund på lengre tid jeg vil til livs.

Klart jeg mener du skal få lov å gjøre hva du vil i ditt eget hjem, så lenge du ikke skader noen andre. Men dette krever gjensidig respekt. Kompromisset er nøkkelen. Du kan ikke bare være stein på jobb og hele tiden ellers og forvente at folk skal ta deg alvorlig: Moderasjon er nøkkelen.

Om det synes at du er ruset er, for andre gang, IKKE relevant. Det er prinsippet om å være ruset på jobb som er saken, synlig eller ikke.

rustibus
14. november 2008, 21:32
går det an å høre den debatten på podcast eller noe sånt? eg har ikkje funne noen men viss noen veit om ein link so ville eg gjerne hørt den :)

blyant
14. november 2008, 23:12
går det an å høre den debatten på podcast eller noe sånt? eg har ikkje funne noen men viss noen veit om ein link so ville eg gjerne hørt den :)

Høyreklikk - Lagre lenke som: Rett På, 14.11/08 (http://podkast.nrk.no/fil/rett_paa/nrk_rett_paa_2008-1114-0105_26870.mp3) (50mb)

Værsågod! :)

Quetzalcoatl
15. november 2008, 12:37
Så forresten denne flotte annonsen i gårsdagens papirutgave av Dagbladet på side 16.

http://www.doityourself.no/pub/2008/fhn/stortingsdemo/cannademo-modul-22-500px.jpg

lygra
15. november 2008, 13:54
Edit:suse igjennom livet konstant stein".
Lever "konstant fjern" nå, men har ingen planer om å fortsette med det til jeg er 30 for å si det sånn.

Tror du virkelig at du kommer til og slutte før du er 30? glem det.
Du er fanget i samme fellen som resten av oss.
Det er bare en ting som gjelder og det er og skille mellom bruk og misbruk.

Moderer eder

Slaktern
15. november 2008, 16:46
Tror du virkelig at du kommer til og slutte før du er 30? glem det.
Du er fanget i samme fellen som resten av oss.
Det er bare en ting som gjelder og det er og skille mellom bruk og misbruk.

Moderer eder

Det er da ikke uvanlig at man går lei av cannabis etter å ha røkt hardt en stund. Kjenner selv at dersom jeg røyker hardt over en lengre periode blir jeg lei og slutter (en kort stund). Jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier. Tvert imot, jeg ville sagt det var vanligere å gå lei av cannabis etter lengre tids bruk.

Edit: Dette er selvfølgelig veldig individuelt, men det er i hvertfall min teori basert på de observasjoner jeg har gjort.

sneipen
15. november 2008, 16:48
Avkriminalisering for å frigjøre politiets ressurser er helt tydelig hva som må skje. Og også det beste argumentet for en avkriminalisering. Samfunnet ønsker ikke flere rusmidler, og det kan jeg godt forstå, men en avkriminalisering slik at politiets ressurser blir bedre brukt er og forblir det beste argumentet for legalisering, etter min mening.

Samfunnet ønsker ikke flere rusmidler?
Hvem er samfunnet? Flertallet?
Og hva baserer samfunnet denne meningen på?

Ett problem med dette samfunnet "både på godt og vondt" er at alle mener noe.
Alle har en mening, men hvor mange har igrunnen kunnskap til å komme med en konklusjon? Dette gjelder spesielt "narkotika" da man ser gjennom tidene hva slags informasjon som har vært lettest tilgjengelig. Selv om den nødvendigvis ikke stemmer, men den har vært med på å skape bilde mange har i hode når de hører narkotika.

Dette er igrunnen veldig lett å se i slike debatter på tv eller aviser. Det er mange som snakker om narkotika som det er ett stoff som gjør at man blir besatt av satan selv, man havner på gata og stjeler. Ikke minst, meningene til narkomane blir ikke tatt spesielt høytidelig.
Detaljer klarer mange seg uten, da de kjemper for å beholde dette bildet av narkotika.
Kanskje litt satt på spissen, men det er ikke sjelden man ser folk med ekstreme meninger.
Politikere\politi viser og lavt kunnskapsnivå til tider.
Politikere snakker om narkotika som ett stoff, og ser på det meget enkelt til tider. Politiet tar opp narkotikaavhengige og problemene man ser noen får pga rus. Men jeg synes de sjeldent tørr å gå dypt inn på hvorfor det er slik, hva man kan gjøre bedre uten å tørre å enke "anderledes".
Bildet som har blitt skapt kommer vell helst ifra heroinavhengige? Bare det blir omtalt som narkotika\de narkomane. Istedenfor å begynne å diskutere hvert stoff separat. Linjen mellom bruk og misbruk blir og sjelden tatt opp. Narkotika = misbruk = problemer. Så og si automatisk.

Vett jeg setter mye på spissen nå. Dårlig med tid, så det ble bare slik. :p

Wodin
15. november 2008, 21:43
Hasj og Marijuana er som sagt tidligere i denne artikkelen blitt testet av 48% av menn mellom 15-30 år(mulig jeg har bommet på alderen her). Jeg røyker mye selv og har mange venner som røyker og ikke røyker. De fleste i min vennekrets er klar over at jeg røyker dagelig, og ser ikke noe problem med det. At man skal bli tolket som Narkoman og forbryter kun for å ta i seg dette stoffet er etter min mening: alt for dumt, særlig fordi at Hasj/Marijuana har gått fra å være Tabu til å være noe som nesten halvparten av befolkningen har testet.

Jeg mener også at når det er så stor oppsluttning blant befolkningen som har et liberalt syn på stoffet, så burde vi som røykere ikke lenger bli stemplet som kriminelle vi har ikke gjort noe galt, folket mener at vi ikke har gjort noe galt, det er bare normene som sitter igjen etter 30-40 år som sier at vi har gjort noe galt.

Når/Hvis Marijuana/Hasj blir legalisert så synes jeg også at Staten burde ta på seg ansvaret med å selge det. Mye av grunnen til at Cannabis/Hasj er et springbrett til annen Narkotika er vel det faktum at det er ulovlig. Derfor ville staten som selger, også hindret at unge mennesker kommer i kontakt med kyniske bakmenn.

Diepod
16. november 2008, 16:36
så, hva skjedde i går da?

Ivrig
16. november 2008, 21:42
så, hva skjedde i går da?
Her er alt sammen: ;)
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=sce1AKxB-r4&fmt=6
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=WXH12eyutz8&fmt=6

På TVNorge: http://www.youtube.com/watch?v=l53MCFUHEJM&fmt=6

Quetzalcoatl
17. november 2008, 14:53
Arild hadde en super tale! Even Ganja sin var ikke dårlig den heller :)

Inspecta_Deck
17. november 2008, 15:44
Okey. Ja jeg gjør også det per dags dato.
Men okey ser greia nå og jeg er vel enig med deg ;)

Det spesielle med røykinga er når jeg gjør noe spessielt ut av det.
Er jo enig at man får en bedre rus når man gjør noe ut av det enn å sitte å røyke dag ut og dag inn, men det er faen meg jævlig slækt å gjøre det også hvis man har muligheten til det ,)
Sånn ellers er det bare daglig rutine, akkurat som det er rutine for meg å røyke tobakk på jobb.
(skjønner jeg kan virke som en idiot med innleggene mine ja)

Jeg må bare si at jeg ikke er en av de som røyker en fyrings hver eneste dag på jobb. Jeg gjør det kansje ca 0-3 ganger i måneden. Mener jo ikke det er bra å gjøre det akkurat…
Det er bare det at når man klarer det, så kan ikke cannabis være så jævlig fordømt skadelig for hjernen. Folk sier at "stoners" heller ikke gidder å gjøre noe. Jeg er sikker på jeg gjør mer enn hva mange nyktre mennesker gjør. Bedre å være sossial med en rev enn å være geek og ikke jobbe, skole osv på grunn av de ikke kommer seg vekk fra pcn ;) Mye større sammfunnsproblem, mange overvektige som bruker masse av skattepengene våres. (må jo komme med litt sakligheter også)
Er bare det jeg prøver å få fram, ved å nevne mange dårlige eksempler.

Ja jeg tror det, men innser det blir krøll ja ;)

Hehe, men det er sant da?

Folk bidrar mer negativt enn meg selv. Uansett hva jeg mener og hva en annen tulling mener har det ingen innvirkning på legaliseringa. Jeg setter også jobben høyere enn legalisering og avkriminalisering, så mine ord har til slutt ingen verdens ting å si!

Ja det er sant at mange ikke vet forskjellen. Synes det er et greit argument å nevne i en slik sammenheng jeg. Det er jo tross alt en del som ville fulgt med på en slik debatt om det hadde gått på tv(tv2/nrk). De tror jo alt kommer fra samme plante.
Og det er helt greit det da eller? Jeg er fortsatt for valgfrihet jeg ass, man har lov til å gjøre en hel del andre ting som er farligere og mer skadelig.

Selvfølgelig vil jeg jo ha en avkriminalisering istedenfor full krig, slik vi har det i dag? Du må være stein stokk dum hvis du tror noen heller vil ha det slik vi har det i dag enn en avkriminalisering hvor vi har rettningslinjer å følge.

Nei vil ikke ha egne regler, men hadde det vært lovlig hadde det vært en del røyking rundt på X antall bedrifter i Norge. Det kan du ikke komme foruten. Om man røyker på jobb så skulle det vært samme straff som å drikke på jobb.

Og det kan man ikke forandre på i Norge?

Nei har ikke lest den, men har hørt fra andre, at det er flere muligheter å få til røyking lovlig innendørs. Uansett hadde det blitt lovlig med coffee-shops hadde det jo også vært en regel som sa det var lov å røyke der? Er ikke vits å lage unødvendige diskusjoner.
Hahah, okey. Uenig.
Stereotypen av stoners? Hvordan er dem da? Slik som meg? Neppe.

Skulle fint klart å holdt meg uten trekk i ukedager og flere uker om jeg måtte det. Har bare ingen grunn til å gjøre det. Røykinga gjør at jeg har det bra hver eneste dag :)
Kjedelig avhenger av hvem som ser på det som kjedelig. Jeg synes det er kjedelig å danse, en annen synes det er det beste i verden. Jeg synes det er kjedelig å se på film uten å røyke andre kunne ikke tenkt seg å røyke før de skulle se på film. Det er vel holdningene mine du ikke liker da, men det er ikke noe jeg skal endre på. Det er jo miljøet som har skapt holdningene mine og jeg er ikke alene om dem.

Da er vi jo enige, men hvis du skal være ærlig med deg selv så vet du at det blir mer røyking hvis det blir legalisert. Både på jobb og hjemme. Ikke for din eller min del, men generelt i hele Norge. Det vil hvertfall komme fram på undersøkelser.

Selvfølgelig!

Eneste jeg skal fram til er at det burde bli legalisert. Men på en annen side, så er det jo ikke bra med flere rusmiddler i Norge.

Quetzalcoatl
17. november 2008, 18:07
Eneste jeg skal fram til er at det burde bli legalisert. Men på en annen side, så er det jo ikke bra med flere rusmiddler i Norge.

Det blir jo ikke flere rusmidler i Norge uansett om man holder det kriminalisert eller legaliserer det. Hasj er kommet for og bli i Norge og uheldigvis har stoffer som amfetamin, kokain og heroin også kommet for og bli. Norge vil aldri bli ett "narkotikafritt" land, så det kan vi egentlig bare gi opp og prøve.

nidhogg
18. november 2008, 11:58
Når er det denne debatten skjer, og når får allmennheten vite hva som har skjedd?

Sio
18. november 2008, 13:07
Har ikke tall på hvor dyrt det er å ha en fange i fengsel, men det er ikke billig!

Ikke jeg heller, men vet det er dyrere enn hotel. Tror det var minimum 1500kr døgnet. Men jeg har ingen kilder siden dette er et vagt minne fra rettslære klassen xD

Men jo, billigere og ha dem på hotell :)

Inspecta_Deck
18. november 2008, 14:49
Det blir jo ikke flere rusmidler i Norge uansett om man holder det kriminalisert eller legaliserer det. Hasj er kommet for og bli i Norge og uheldigvis har stoffer som amfetamin, kokain og heroin også kommet for og bli. Norge vil aldri bli ett "narkotikafritt" land, så det kan vi egentlig bare gi opp og prøve.

Det BLIR jo flere rusmidler i Norge hvis cannabis blir legalisert? Faen å dum, du skjønner jo som alle andre at jeg snakker om lovlige rusmidler som blir solgt i Norge!

Personlig, så ser jeg ikke på det som noe fin livsstil og leve, men det er jeg da. Har vært der jeg å, men vet ikke helt om jeg ble lei eller vokste det fra meg. Jeg røyker enda, kanskje litt mye i forhold til "sunt" forhold til cannabis, men du må passe på at det ikke tar over livet ditt. Som jeg bruker og si, "Det er bedre og gjøre noe mens du røyker, enn og røyke noe for og ha noe og gjøre." Lett og glemme bort hobbier og andre verdier når man venner seg til og sitte inne og røyke hver dag i noen år. Men det er nå bare min mening på det. Kanskje du liker noe annet, så da får du for all del gjøre det.

Ja det er deg, jeg ser ikke på en kjendis som en fin livsstil og leve heller, men mange som gjør alt for å komme dit.
Det er vel en miks av at man blir lei og eldre. de fleste vet jo at når man blir eldre så er det ikke den heavy røykinga hver eneste dag lenger. Selv om det fortsetter slik med en del da.

Holder på med samme hobbier og har de samme verdiene som når jeg var en liten kid. Blir ikke borte selv om jeg røyker hasj. Jo takk skal du ha, men skjønner hva du mener ;)

Forresten, les hva han ubrukelige snuten Kåre Stølen svarer på nettmøte med vg i dag. Faen for en idiot!

Quetzalcoatl
18. november 2008, 14:56
Det BLIR jo flere rusmidler i Norge hvis cannabis blir legalisert? Faen å dum, du skjønner jo som alle andre at jeg snakker om lovlige rusmidler som blir solgt i Norge!

Slapp av da mann:) Du trenger da ikke kalle meg dum for det om jeg kanskje misforsto deg litt. Jeg har bare hørt UMN og andre orginasjoner mot legalisering av cannabis bruke argumentet "Vi har jo allerede alkohol og trenger ikke flere rusmidler. Alkohol gjør nok skade". Det jeg mener er at rusmidlene er kommet til Norge for og bli, uansett om de er legal eller ikke. Så det betyr også at rusmisbruk og avhengiget er kommet for og bli. Totalforbud nytter ikke :)

Defqon
18. november 2008, 15:02
Jeg tror bare veldig mange trenger litt disiplin ellernoe, selv røyker jeg bare 2-3 ganger i året og klarer meg helt fint med det fordeom mange av vennene mine røyker hver dag, og dagene til mange av de går bare ut på det.

Om det hadde blitt lovlig så hadde også lærere og sjefer lært seg bedre hvordan en stein person hadde sett ut, så kunne de sendt hjem de som hadde røyka fra jobben (akkurat som med alkohol) hvis det kunne føre med problemer på jobben.

Det hadde ikke heller vært så "tøft" for ungdommer å røyke lengre, da mange vil gjøre ting som er ulovlig. Så det jeg tror hadde skjedd er at flere hadde prøvd det, men at mindre folk hadde røyka dag ut og dag inn. Tror det hadde blitt som alkohol, og ikke som tobakk.

reklame
18. november 2008, 15:11
Slapp av da mann:) Du trenger da ikke kalle meg dum for det om jeg kanskje misforsto deg litt. Jeg har bare hørt UMN og andre orginasjoner mot legalisering av cannabis bruke argumentet "Vi har jo allerede alkohol og trenger ikke flere rusmidler. Alkohol gjør nok skade". Det jeg mener er at rusmidlene er kommet til Norge for og bli, uansett om de er legal eller ikke. Så det betyr også at rusmisbruk og avhengiget er kommet for og bli. Totalforbud nytter ikke :)

Det er fordi norden har kultur for alkohol at den er kommet her for noen tusen år siden, på lik linje med kulturen for cannabis i andre områder. Aldri i livet om alkohol hadde blitt legalisert i Norge i dag, dersom det hadde vært et ulovlig stoff. På samme måte, tror jeg aldri at cannabis kommer til å bli legalisert i Norge, hverken i dag eller i fremtiden.

Grunnen er enkel. Uansett hvor mye mindre skadelig cannabis måtte være kontra alkohol, vil det fremdeles være skadelig. Jeg tror vi er nærmere et stop når det kommer til tobakk og alkohol, enn vi er en legalisering av cannabis.

Jeg ser heller ikke grunnen til at cannabis må være legalisert. Det er et fåtall av nordmenn som er cannabisbrukere og en legalisering ville medført seg garantert en rekrutering, inkl meg selv og kan medføre seg større kostnader enn at det forblir ulovlig. Det er en risiko jeg tror politikerere og samfunnet ellers ikke er villig til å ta. Videre, blir det mer og mer sosialt akseptert å bruke cannabis. Det blir som å kjøre i 90 km\t i 80-sonen. Jeg tror derfor at samfunnet kommer til å "skru opp 80-sonen til 90-sone"- altså en avkriminalisering.

Jeg ber ivrige cannabisforkjempere å lese grundig hva jeg har skrevet, dersom dere vil kommentere innlegget mitt og jeg presiserer at det er forskjell på "å tro" og "å håpe" når det kommer til hva jeg mener om legaliseringen.

Quetzalcoatl
18. november 2008, 15:26
Ca halvparten av Oslo's befolkning mellom 18-30(tror jeg det var) har prøvd cannabis. En lovgivning som kriminaliserer ett så stort tall mennesker er jo helt på hodet. Og forresten så tror jeg kanskje du ikke forstår helt hva jeg mener. Uansett om alkohol og tobakk hadde blitt ulovlig i Norge per dags dato, så ville jo ikke problemet forsvinne. Da vil det selges ulovlig av "dealere".

Inspecta_Deck
18. november 2008, 15:53
Puffman: Sorry. Enig med deg ;)

Defqon: Enig. Tror også flere ville prøvd, men langt færre ville røyket dag ut og dag inn.

Reklame: Ja tror vi også er nærmere det, men på en annen side så vil de aldri få til kriminalisering av tobakk og alkohol mens vi lever hvertfall.
Det er bare så synd at det går så hardt utover den personen som blir tatt med eller tatt for å ha røyket hasj. Mister flere muligheter bare man blir tatt for å ha røyket hasj 1 gang.
Vi kan jo håpe, men det blir vel aldri til det...
Om noen år har jeg "ikke noe i mot" det lenger. så snart jeg slutter med hver eneste dag så vil det ikke være store problemet mitt lenger hvertfall. Blir jo ikke vanskeligere å få tak i uansett og jeg ser heller "Ingen fare" ved å ha en femmer liggende hjemme om jeg kun røyker noen ganger i året.

reklame
18. november 2008, 18:00
Ca halvparten av Oslo's befolkning mellom 18-30(tror jeg det var) har prøvd cannabis. En lovgivning som kriminaliserer ett så stort tall mennesker er jo helt på hodet. Og forresten så tror jeg kanskje du ikke forstår helt hva jeg mener. Uansett om alkohol og tobakk hadde blitt ulovlig i Norge per dags dato, så ville jo ikke problemet forsvinne. Da vil det selges ulovlig av "dealere".

Hva snakker vi egentlig om her? En legalisering som skal "frikjenne" alle som har prøvd hasj? For dersom statistikken din stemmer, at halvparten av Oslo's befolkning mellom 18-36 år har prøvd hasj, vil det ta 18 år til neste gruppe røyker en gang! Jeg tror også at dersom halvparten av Oslo's befolkning røyker hasj hver dag, er det en svært liten del av dem som er så dumme at dem røyker opp i trynet på snuten.

Sky
19. november 2008, 06:46
Reklame:

Det vi snakker om her om ikke jeg også har misforstått, er absolutt ikke en legalisering som "frikjenner" (hva mener du med dette egentlig?) folk som har prøvd cannabis. En legalisering, eller en avkriminalisering ville ikke bare tjene folk som har prøvd, men det ville spille inn på en mange andre faktorer, som jeg ikke gidder å ramse opp her men som er blitt nevnt utallige ganger før i slike diskusjoner. Jeg skjønte heller ikke utsagnet ditt om at det vil ta 18 år før neste gruppe kommer og røyker, hva er det du snakker om? Cannabis rekruttering skjer da kontinuerlig?

Grunnen til at puffman med det første tok fram denne statistikken var for å vise hvor stor andel mennesker det er som faktisk har prøvd/bruker cannabis, og nå er selvfølgelig ikke oslo den eneste byen i Norge (eller verden for den sags skyld) som benytter seg flittig av cannabis. Og igjen, hva er det du snakker om når du nevner at en svært liten andel av disse er så dumme at de røyker foran politiet? Hvordan kan det der i det hele tatt være relevant til diskusjonen her? Jeg klarer ikke ta deg seriøst, det du skriver er lite gjennomtenkt.

Lenger oppe i tråden skriver du også, med påstanden om at svært få nordmenn bruker/har brukt cannabis i ryggen, at en avkriminalisering ville kostet oss mer enn at det forblir ulovlig. Tenk igjennom det utsagnet, og så ta dette i betraktning: Hva med all kriminaliteten forbundet med cannabis? Hva med den rekke karrierer som blir ødelagt fordi personer blir tatt med en liten mengde hasj de hadde tenkt til å kose seg med på en lørdag? Og om det hadde blitt legalisert (noe jeg ikke venter å se, ihvertfall ikke før min livstid har kommet over halvveis) ville vel staten importert, satt skatter og solgt produktet selv? Politiet ville vel brukt ressursene sine et annet sted? Jeg synes det er du som burde tenke nøye gjennom hva du selv skriver, ikke oss. Når du gjør dette, kanskje vi da kan ha en saklig diskusjon med deg.

reklame
19. november 2008, 07:30
Det vi snakker om her om ikke jeg også har misforstått, er absolutt ikke en legalisering som "frikjenner" (hva mener du med dette egentlig?) folk som har prøvd cannabis. En legalisering, eller en avkriminalisering ville ikke bare tjene folk som har prøvd, men det ville spille inn på en mange andre faktorer, som jeg ikke gidder å ramse opp her men som er blitt nevnt utallige ganger før i slike diskusjoner. Jeg skjønte heller ikke utsagnet ditt om at det vil ta 18 år før neste gruppe kommer og røyker, hva er det du snakker om? Cannabis rekruttering skjer da kontinuerlig?

Jeg svarer deg med sitatet jeg i utgangspunktet skrev posten min til:

Det er bare så synd at det går så hardt utover den personen som blir tatt med eller tatt for å ha røyket hasj. Mister flere muligheter bare man blir tatt for å ha røyket hasj 1 gang.

1: Jeg tolket dette utsagnet som om en legalisering vil være til gode for dem som har prøvd hasj en gang. Det er etter mitt syn feil. For dersom man har røyket hasj pr.dags dato, har man gjort et lovbrudd. Og dersom en legalisering vil finne sted, "sletter" ikke det at vedkommende gjorde en ulovlig handling iht norsk lov, gjør det?

Ca halvparten av Oslo's befolkning mellom 18-30(tror jeg det var) har prøvd cannabis. En lovgivning som kriminaliserer ett så stort tall mennesker er jo helt på hodet.

2: Utsagnet mitt om at det kommer til å ta 18 år før neste gruppe kan regnes, er jo enkelt dersom man kan regne litt. Men jeg kan endelig lære deg det.

Fra 1990-2008 (som er 18 år), har 50% av befolkningen mellom 18 og 36 år prøvd hasj- var påstanden. Derfor kan man kalle det en egen gruppe. For å presisere, kan man også si personer født fra 1972 til 1990. Gi beskjed dersom dette ikke var forståelig, så kan jeg presisere ytterligere.

Jeg klarer ikke ta deg seriøst, det du skriver er lite gjennomtenkt.

Jeg skal på ingen måte fraskrive meg at jeg kan bli flinkere til å formulere meg korrekt. Det tror jeg heller ikke du bør fraskrive deg.

Lenger oppe i tråden skriver du også, med påstanden om at svært få nordmenn bruker/har brukt cannabis i ryggen, at en avkriminalisering ville kostet oss mer enn at det forblir ulovlig. Tenk igjennom det utsagnet, og så ta dette i betraktning: Hva med all kriminaliteten forbundet med cannabis? Hva med den rekke karrierer som blir ødelagt fordi personer blir tatt med en liten mengde hasj de hadde tenkt til å kose seg med på en lørdag? Og om det hadde blitt legalisert (noe jeg ikke venter å se, ihvertfall ikke før min livstid har kommet over halvveis) ville vel staten importert, satt skatter og solgt produktet selv? Politiet ville vel brukt ressursene sine et annet sted? Jeg synes det er du som burde tenke nøye gjennom hva du selv skriver, ikke oss. Når du gjør dette, kanskje vi da kan ha en saklig diskusjon med deg.

Jeg mener helt klart det er et mørketall ute å går når det kommer til cannabisbrukere i Norge. Likevel, vil jeg bastant mene, uten noen som helst kilder "i ryggen", at cannabisbrukere er en minoritetsgruppe. Jeg tror også at personer som er cannabisbrukere, IKKE cannabis-missbrukere, er såpass smarte at dem ikke blir busta for lovbruddet dem faktisk gjør. (derav "røyke oppi trynet på snuten utsagnet mitt).

Jeg ser ikke noe behov for en legalisering, nettopp fordi det skal så jævla mye til for å bli straffa av å bruke det. Du skal faen meg være bra idiot i hodet, dersom du ikke klarer å skjule at du røyker en joint, eller anskaffer det for den del.

Jeg ser heller ikke for meg at dersom cannabis blir legalisert, skal dette medføre seg så enormt mye mindre kriminalitet. Det vil fremdeles koste penger, vil det ikke? Fremdeles vil det også være svake i samfunnet som bruker cannabis og ikke klarer å finansiere forbruket sitt, på lik linje med "normale" cannabisbrukere (om jeg tørr bruke det begrepet).

Håper dette var litt oppklarene.

Sky
19. november 2008, 14:25
1: Jeg tolket dette utsagnet som om en legalisering vil være til gode for dem som har prøvd hasj en gang. Det er etter mitt syn feil. For dersom man har røyket hasj pr.dags dato, har man gjort et lovbrudd. Og dersom en legalisering vil finne sted, "sletter" ikke det at vedkommende gjorde en ulovlig handling iht norsk lov, gjør det?

Nei, det gjør det ikke. Men hvis du hadde tatt deg tid til å lese puffman sitt innlegg litt nøyere, og tenkt deg om, så ville du nok fort ha merket at dette ikke var det han mente. Poenget hans var simpelthen at med den lovgivningen vi har i dag, så risikerer helt ordinære mennesker å ødelegge f.eks karriere planer de måtte hatt fordi de uheldigvis har blitt tatt med cannabis.

Jeg mener helt klart det er et mørketall ute å går når det kommer til cannabisbrukere i Norge. Likevel, vil jeg bastant mene, uten noen som helst kilder "i ryggen", at cannabisbrukere er en minoritetsgruppe. Jeg tror også at personer som er cannabisbrukere, IKKE cannabis-missbrukere, er såpass smarte at dem ikke blir busta for lovbruddet dem faktisk gjør. (derav "røyke oppi trynet på snuten utsagnet mitt).

Jeg ser ikke noe behov for en legalisering, nettopp fordi det skal så jævla mye til for å bli straffa av å bruke det. Du skal faen meg være bra idiot i hodet, dersom du ikke klarer å skjule at du røyker en joint, eller anskaffer det for den del.
Cannabisbrukere er en minoritetsgruppe i forhold til f.eks alkohol, ja. Men på landsbasis er det fremdeles veldig mange mennesker som bruker cannabis, ansvarlig eller uansvarlig er ikke relevant, og disse menneskene har blitt stemplet som kriminelle. Å kriminalisere en -såpass- stor folkegruppe, som cannabisbrukere faktisk er, er vel feil? Og det er slikt man er nødt til å ta i betraktning når man vurderer en lov. Hvor mange mennesker er det vi feier ned med denne loven?

Klart at de fleste brukere ikke har noen interesse av å dele røykinga si med onkel blå, det er jo en kriminell handling man kan bli straffet for. Og naturligvis er dette noe folk flest ikke har lyst til. Men det er derimot ikke sagt at du aldri kommer til å bli snappet opp selvom du holder bruken din både skjult og privat. For når det kommer til anskaffelse av cannabis, er man nødt til å kontakte et stort kriminelt miljø, og kanskje til syvende og sist komme i kontakt med personer som er i politiets søkelys. Jeg har selv hatt fryden av å oppleve politiet komme på døra, fordi jeg hadde hatt kontakt med en stor fisk innenfor miljøet. Selvom jeg overhodet ikke var involvert i det han og hans krets drev med, ble jeg ikke spart for noe som helst. Så man trenger ikke å være bra idiot i hodet for å bli merket av politiet.

Men så er jo igjen dette rimelig irrelevant når det kommer til saken, for selvom man ikke skulle bli tatt av politiet har man fortsatt stempelet som kriminell. I henhold til norsk lov er du en kriminell om du kjøper, selger, bruker eller er i besittelse av cannabis. Og et slikt stempel vil kanskje ikke finne seg fram til skrivebordet på den lokale politistasjonen, men et slikt stempel kan fort finne seg fram til familie og omgangskretsen din. Dessuten tvinger det brukere langt ned i mørket for å nyte sitt foretrukkede rusmiddel, for hvis man ikke vil få uheldige konsekvenser er man nødt til å skjule det man driver med.

De fleste oppegående cannabisbrukere er ikke for en legalisering fordi de har lyst til å kunne fyre opp jointen sin midt på gata, eller foran politistasjonen for den sags skyld. Når det gjelder meg, så ville jeg fremdeles holdt bruken min rimelig privat, men jeg kunne hatt god samvittighet for at jeg følger norsk lov, ikke bli sett på som en kriminell, sluppet å kontakte et kynisk og jævlig miljø og samtidig betalt den norske stat for bruken min. Videre ville det vært en behagelig tanke at eventuelle unge som lett blir påvirket, slipper å rote seg bort i et miljø hvor de fort snubler over hardere stoffer.

Jeg ser heller ikke for meg at dersom cannabis blir legalisert, skal dette medføre seg så enormt mye mindre kriminalitet. Det vil fremdeles koste penger, vil det ikke? Fremdeles vil det også være svake i samfunnet som bruker cannabis og ikke klarer å finansiere forbruket sitt, på lik linje med "normale" cannabisbrukere (om jeg tørr bruke det begrepet).

Du har tydeligvis ikke satt deg skikkelig inn i dette. Med tanke på den store brukergruppen av cannabis, flyr det svære mengder penger rett inn i det svarte markedet, som videre kan finansiere våpen, prostitusjon, distribusjon av annen narkotika, menneskehandel, og all slags skitten organisert kriminalitet. Ja, cannabis ville fremdeles kostet penger. Men istedenfor å gi pengene til gangsteren i den tåkete leiligheten gir du de respektabelt til staten. Produktet ville antagelig blitt skattet også, og den store inntekten som følge av dette kunne blitt slengt inn i andre viktige pengespisende prosjekter. Og de kriminelle som før solgte deg cannabis, ville fått en konkurrent de ikke kan slå ut, og måtte dermed ha krypet ned i hullet sitt. Og politiet som før var ute etter disse kjeltringene, kunne fokusert ressursene sine et annet sted.

nidhogg
19. november 2008, 15:22
The Union: The business behind getting high:

http://blip.tv/file/1356143/

Film som anbefales på det varmeste, om legalisering.

Muradi
19. november 2008, 17:25

Veldig bra film! KP til deg ;)

Den skulle hatt norsk tekst og blitt sendt på TV.

HomerJay666
19. november 2008, 22:07
Det er på høy tid at vi får legalisert dette på samme måte som i amsterdam. ALLE folk har en rett til å velge. Det gjelder også rusmidler. Slik jeg ser det i dag blir du bedt om å drikke alkohol eller holde helt kjeft.
Dette passer dårlig for en som meg, og mange andre, som skriker, sparker og slår hver gang vi blir for drita...

Nå er det vel ikke legalisert, men avkriminalisert i Nederland, men hadde jeg hatt KP å dele ut, skulle du fått av meg for det siste du skrev. Der er du ikke alene.

Når er det denne debatten skjer, og når får allmennheten vite hva som har skjedd?

Hvis det er den på Stortinget du mener, er det i Desember en gang. Husker ikke datoen.

Når det gjelder debatten om det skal legaliseres, støtter jeg det Arild Knutsen har terpet på hele tiden 100%. Skal man få innført fornuftige restriksjoner på cannabis (og andre stoffer), må man legalisere. Ikke opp-, ned-, eller avkriminalisere.

BlodVold
19. november 2008, 23:06

Utrolig bra dokumentar. Satte stor pris på denne.

Inspecta_Deck
20. november 2008, 13:46
Nå er det vel ikke legalisert, men avkriminalisert i Nederland, men hadde jeg hatt KP å dele ut, skulle du fått av meg for det siste du skrev. Der er du ikke alene.

Nederland er vel det eneste landet som fortsatt har det legalisert?

Apeloff
20. november 2008, 14:51
Nederland er vel det eneste landet som fortsatt har det legalisert?

Nederland har det ikke legalisert, de er bare "ekstremt" tolerante.

Har ikke kilder, men så det på en dokumentar.

aybara
20. november 2008, 15:09
Kom over en kronikk på forskning.no: Behov for offentlig avkriminaliseringsdebatt (http://www.forskning.no/artikler/2008/november/201024), skrevet av tre personer med tilknytning til Institutt for kriminologi og rettssosiologi ved UiO. I tillegg til å være en god kronikk, vises det til sidene om narkotikapolitikk (http://www.kriminalpolitikk.uio.no/Narkotikapolitikk.htm) ved UiO. Spennende lesning for de interesserte.

vaskemask
20. november 2008, 23:09
Nederland har det ikke legalisert, de er bare "ekstremt" tolerante.

Har ikke kilder, men så det på en dokumentar.

Stemmer det. Cannabis er ikke legalisert i Nederland, det er bare et resultat av en liberal politikk hvor de velger å ikke slå ned på kjøp, salg og bruk av cannabis i mindre mengder - ettersom de ser på det som et helseproblem mer enn et kriminalproblem. Men i henhold til internasjonale lover er det teoretisk sett ikke legalisert, bare praktisk. Og hver by/kommune/administrativ avdeling av Nederland har vel hver sin rett til å bestemme hvorvidt de ønsker coffeeshops eller ikke såvidt jeg har forstått.

På den måten er jo cannabis også forsåvidt "lovlig" i visse stater i USA, men på et medisinsk reseptbelagt grunnlag.

Aceface
21. november 2008, 01:04
Alkohol |||| Cannabis
Tobak |||| Kokain
........ |||| Heroin
........ ||| Ecstasy
........ ||| Amfetamin
..... Stolpe

Personlig syns jeg det er veldig oppsiktsvekkende at politikerne ikke vil ta opp en sak som medfører kriminalitet for rundt 1/3 av Norges befolkning.

Takub
22. november 2008, 23:19
Helt enig! Hun stakkars piken fra UMN virket veldig redd og lite forberedt der hun satt. Var nesten litt pinlig å se hvordan han totalt overkjørte henne.

Er'e mulig for en eller annen å få dette klippet ut på youtube e.l ?

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/150368

vaskemask
23. november 2008, 13:21
Er'e mulig for en eller annen å få dette klippet ut på youtube e.l ?

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/150368

Det ligger allerede der, men virker som syncingen ikke er helt på stell.

http://www.youtube.com/watch?v=73zHCTu85cg

Muradi
23. november 2008, 16:42
Er det noen partier på stortinget som er for legalisering/avkriminalisering?

aybara
23. november 2008, 19:27
Muradi: Nei. Derimot har Venstres ungdomsparti, Unge Venstre, ved flere anledninger de seinere årene tatt til orde for legalisering av cannabis, sist på årsmøtet i oktober (se artikkel i Aftenposten (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article2707397.ece)). Tror de hadde et lignende vedtak på årsmøtet i fjor, og så vidt jeg kan huske ble de den gang møtt med beskyldninger om å være useriøse fra Lars Sponheim og andre.

reggea88
25. november 2008, 01:26
ser ut som man prøver å få det fram i offentligheten hvertfall, så får vi se framover og håpe på en legalisering i framtiden:).

TheShit
25. november 2008, 01:53
Må si jeg blir imponert over Knutsen etter å ha tatt en titt på FHNs nettsider. Personlig synes jeg det er flott at det finnes en god talsmann for legalisering og slik narkotikapolitikk generelt. Hadde liten tro på Linnerud :p Hvem vet, det hadde vært soft å få til en viss legalisering i fremtiden.

Clr
28. november 2008, 10:07
Hypotetiske spørsmål:

Hva tror dere skjer med prisene på cannabis hvis det blir legalisert?
- Jeg tror det blir billigere. Legalisering av cannabis gjør at markedet for salg blir større og produksjon/innkjøp blir større og mer organisert. Det vil oppstå pris-kamp der jeg ser for meg at det blir billigere.

Hvilken effekt tror dere legaliseringen vil gøre med offentlig røyking av cannabis?
- Jeg ser for meg en lov lik den som alkohol har, der politiet kan ta deg med inn for natten hvis du er overberuset. Tenker det samme med cannabis, hvis du loker rundt i gatene. Tror heller ikke at cannabis røyking+Bilkjøring kommer til å bli en stor hit, selv om det skulle bli legalisert. Iom at THC effekten fra cannabis gjør deg sløv, ser jeg en lik regel som alkohol der og. Muligens litt større toleranse.

Når jeg tenker meg om, så er jo cannabis og alkohol, når det kommer til lover av bruk (hvis cannabis blir legalisert) ganske like.

sneipen
28. november 2008, 11:14
Viss cannabis hadde blitt avkriminalisert\legalisert så tror jeg prisene hadde gått opp, eller ett gram vil koste mer enn det gjør i dag.
Avgiftene i norge er ganske høye generelt sett, når det kommer til rusmidler så økes avgiftene betraktelig.

Men det kan bli billigere viss man dyrker selv, da det ikke koster mye i forhold til hva man kan sitte igjen med. Viss det hadde blitt avkriminalisert\legalisert (noe jeg ikke tror det vil bli med det første) så lurer jeg litt på hvordan reglene angående dyrking hadde blitt.

Effektene; Ikke godt å si.

Overgangsperioden tror jeg man vil oppleve spesielle episoder.
Det skal mye til for å bli overberuset på cannabis, da tenker jeg på at en person ikke greier å komme seg heim etc. Eller slik som man ser med alkohol.
Kanskje dette er veldig individuelt, men jeg har enda til gode å se en person som er så beruset på cannabis at politiet burde ta i bruk lignende tiltak som er i bruk når en person er overberuset på alkohol.

Jeg tror flere hadde sluttet med alkohol, og kanskje fått litt annet syn på alkoholen. Gatene hadde blitt roligere, viss flere hadde røykt istedenfor å drikke. Vold og lignende situasjoner hadde og gått ned i takt med alkoholforbruket.

Ikke minst så håper jeg på at vi hadde fått en grei kultur rund cannabis, ikke på samme måte som alkohol. Nordmenn har generelt en dårlig ruskultur, men det er lov å håpe. Får vi en skikkelig kultur rundt ett rusmiddel så vil det påvirke bruksmønster etc. Kultur spiller en stor rolle, tror jeg ihvertfall.
En liten teori. Narkotika er og farlig pga manglene på en kultur rundt det, pga kultur = struktur? Kanskje struktur ikke er det beste ordet å bruke...

pewlker
28. november 2008, 11:53
Tror selv også prisen hadde steget, eller antagelig holdt seg på samme nivå. Det beror selvfølgelig på hvordan staten eventuelt velger å legalisere hasjen.

Jeg tenker da på om det eventuelt bare hadde vært lov å fått på spesielle barer og liknende. Da hadde selvfølgelig staten tatt seg rikelig betalt, samt at de eventuelle barene måtte hatt litt fortjeneste på det. Mye det samme som å kjøpe seg en drink i en bar nå.

Hvis det blir satt av forskjellige statlige utsalgssted for salg, sånn som vinmonopolet fungerer for alkohol nå i dag, slipper du unna med et ledd mindre.

Tror sågar kvaliteten på hasjen hadde økt betraktelig ettersom varene måtte bli godkjent av en del statlige krav.

Effektene er litt vanskelig å si, ettersom det er så godt som umulig å si hvor sosialt akseptert det faktisk hadde blitt. Antagelig hadde det i de fleste miljøer ikke blitt akseptert med det første. Og helgefylla fortsetter sin vante gang videre, etterhvert vil det antagelig bli mer sosialt akseptert, og folk kommer til heller vurdere å ta en kameratkveld med en joint, playstation og godt humør istedenfor å reise ned til den lokale puben og drikke.

Jeg har aldri sett at noen har reagert med å røyke hasj, med å bli aggressiv. Så volden ville antagelig ha gått ned litt, tror dog ikke det hadde blitt helt stille rundt omkring i gatene:p

Fudge
28. november 2008, 14:27
nå må vi ikke glemme forskjellen mellom legalisering og avkriminalisering.
ved avkriminalisering så måtte du fortsatt ha kjøpt bønna fra pushere, enten på gata eller hos dem eller hvordan du enn gjør det, men ved legalisering kunne det ha åpnet for statlig kontroll av hasj. ved legalisering vil nok prisene stige, men ved legalisering tror jeg den vil være like dyr, men det åpner for at man kan dyrke selv uten å være redd for det. det kunne sikkert ha åpnet for mere åpent salg over tid, men problematikken man har i nederland er jo det at omsetning av personlige kvanta ikke er 'ulovlig', men varen er fortsatt ikke helt lovlig. så større produksjon er ikke mulig, så det å kjøpe inn for cofeeshopsene er vanskelig ettersom man ikke finner legale tilbud for å kjøpe inn i større kvanta. selvom det er avkriminalisert. og det er heller ikke legalisert. legalisering er nok langt unna, men avkriminalisering hadde nok ikke vært så dumt, men da må spørsmålet rundt omsetning diskuteres først.

Mr. Meow
29. november 2008, 17:16
Det skal mye til for å bli overberuset på cannabis, da tenker jeg på at en person ikke greier å komme seg heim etc. Eller slik som man ser med alkohol.

Må innrømme at jeg ved et par anledninger har blitt så stein at jeg ikke har turt å reise fordi jeg har vært redd for å spy momentant. Nå skal det sies at de fleste av disse episodene også har hatt en touch av alkohol over seg, så det er kanskje blandingsrusen som er problemet mitt.

On-topic: Jo mer jeg tenker over det jo mindre hensiktsmessig synes jeg avkriminalisering virker. I mitt hode er det ihvertfall det at jeg pumper penger inn i organisert kriminalitet som er det største problemet med å nyte et ulovlig rusmiddel. Jeg ville med glede betalt 150kr grammet hvis jeg:
a) Hadde sluppet å oppsøke en person som tar del i nevnte organiserte kriminalitet
b) Hadde vært sikker på at det jeg får er av en viss kvalitet
c) Hadde visst at deler av pengene gikk til Norge AS og dermed også velferdssystemet og alle de andre tingene som gjør at jeg er så fornøyd med Norge som land

Men såklart, jeg ser jo hvor avkriminaliseringsforkjempere vil. Man slipper unna gatewayopplegget og cannabisbrukere slipper å stemples som kriminelle narkotikabrukere. Det hadde helt klart vært en forbedring fra i dag, men fortsatt et ganske lite steg i forhold til sånn som jeg ser for meg at det kunne vært.

Edit: Ja, jeg er for legalisering. Hvis jeg virker negativ mot avkriminalisering er det fordi jeg tror en legalisering ville funket bedre, ikke fordi jeg mener dagens system funker.

Kastrup
3. desember 2008, 16:03
Begynner og bli lei av alle debatene om legalisering av cannabis, hvor Mot folka ikke baserer på fakta, men enkelt tilfeller.

Cannabis passer ikke for alle, det er negative sider ved bruk som (klarer ikke skrive ordet)phsycose :E
Og si at cannabis fører direkte til heroin, blir ogsa feil. Personener som driver med Heroin (f.eks) startet nok sikkert med hasj, men selv tror jeg at det er en mye større del av de som røyker cannabis, kun bruker dette stoffet. (tenker da ikke på alkohol)

Selv har jeg røyket cannabis siden jeg var 15/16 noe jeg kansje syntes er en smule tidelig, og har holdt på til nå, er 19. Men i senere tid har jeg ikke røyket kun fordi det er morsomt og "kult", men fordi det hjelper meg i daglilivet. Har hatt en del problemmer med matlyst og var rimelig tynn. Trenger bare røyke en gang og matlysten er tilbake. Det har også hjulpet veldig på humøret.

Omtrent alle tjener på legalisering, Dealere langs elva og andre steder vil miste markedet, og staten vi tjene penger på salg. Politiet kan bruke ressuser på andre ting, som og ta voldtekts menn og drapsmenn.

Har du blitt tatt for bruk også mister man en del jobbmuligheter, Hvorfor skal ikke jeg kunne bli lås-smed fordi jeg røyka cannbis for 3 år siden? Kan fint hende jeg er like kompetent i det yrket som en ikke røyker. Jeg eller heller ingen tyv, fordi jeg røyker, jeg ville ikke misbrukt yrket heller.

jaja, selv tror jeg det nok aldri blir legalisert, men kommer forsatt til og "kjempe" for det og håpe.

Quetzalcoatl
12. desember 2008, 11:50
Advokat mener straffeutmålingen strider mot folks rettsoppfatning.

Menn som begår grove seksuelle overgrep mot barn får ofte mildere straffer enn skattesvindlere og folk som dyrker marihuana-planter. Det viser undersøkelser TV 2 Nyhetene har gjort.
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2467223.ece

nidhogg
12. desember 2008, 17:00
Hvor ble det av debatten? Har ikke hørt noe mer. Er den forbi uten noen form for endring?

yeey?
12. desember 2008, 17:20
Selv om det ikke er direkte relevant til diskusjonen hjemme, så var det som noen kanskje visste en nettside som skulle brukes til å stille spørsmål til Obama, og Obama regjeringen. Etter at tidsfristen gikk ut så var det ledende spørsmålet:

"Will you consider legalizing marijuana so that the government can regulate it, tax it, put age limits on it, and create millions of new jobs and create a billion dollar industry right here in the U.S.?"
http://change.gov/page/content/20081211_openforquestions

Svaret av dette kan ha ringvirkninger i vår egen debatt senere. Er ikke sikker på når det blir svart, men antakeligvis over de neste dagene.

Over the next few days, some of the most popular questions selected by the Change.gov community will be answered by the Transition team, and their responses will be posted here on the site.

Vi får se hva som skjer, men slik som det er nå har hvertfall 13 stater det dekriminalisert, et par der medisinsk bruk er lovlig, og såvidt jeg vet var ikke Obama negativ til legalisering, men vi får se hva resultatet blir. Det kommer uansett til å påvirke vårt land og vår narkotikapolitikk hvis USA går i bresjen for legaliseringsspørsmålet.

nidhogg
16. desember 2008, 10:23
Selv om det ikke er direkte relevant til diskusjonen hjemme, så var det som noen kanskje visste en nettside som skulle brukes til å stille spørsmål til Obama, og Obama regjeringen. Etter at tidsfristen gikk ut så var det ledende spørsmålet:

http://change.gov/page/content/20081211_openforquestions

Svaret av dette kan ha ringvirkninger i vår egen debatt senere. Er ikke sikker på når det blir svart, men antakeligvis over de neste dagene.

Vi får se hva som skjer, men slik som det er nå har hvertfall 13 stater det dekriminalisert, et par der medisinsk bruk er lovlig, og såvidt jeg vet var ikke Obama negativ til legalisering, men vi får se hva resultatet blir. Det kommer uansett til å påvirke vårt land og vår narkotikapolitikk hvis USA går i bresjen for legaliseringsspørsmålet.

"President-elect Obama is not in favor of the legalization of marijuana.
Transition Team, Washington, D.C."

SilverKhan
16. desember 2008, 12:29
Hvor ble det av debatten? Har ikke hørt noe mer. Er den forbi uten noen form for endring?

Det blir ingen debatt fordi ingen av partiene på stortinget har noe å tjene på en slik debatt, men desto mer å tape.

At politikere som ikke har noe personlig forhold til cannabis, ikke gidder å prøve å legalisere det skjønner jeg godt. Men at ingen tør å ta i debatten om de sosial problemene Norges meningsløse og ubegrunnede nulltoleranse-politikk fører med seg, synes jeg er forkastelig.

Lurer på hvilke andre politiske områder hvor man ville akseptert en slik kombinasjon av uansvarlig politikk og skremselspropaganda...

yeey?
16. desember 2008, 15:16
"President-elect Obama is not in favor of the legalization of marijuana.
Transition Team, Washington, D.C."
Og der var den debatten ferdig. Mange forstår kanskje ikke hvorfor folk hadde litt håp til den saken, men det kan sees i sammenheng med tidligere vinglete uttalelser. Nå er vel egentlig synet hans blitt klar en gang for alle.

(Tidligere uttalelser (http://www.talkleft.com/story/2008/3/17/225516/066))

Synd, men ikke så veldig uventet i grunn.

fuckface
16. desember 2008, 22:55
Er det noen som vet om noen meningsmålinger angående legalisering av cannabis egentlig? Hadde vært gøy å se et tall på dette!

Det er uansett litt spesielt at det ikke er noen partier på stortinget som er for legalisering. Selv om det langt ifra er noe flertall for dette i befolkningen så tror jeg det ganske mange som er for. Så lenge stortinget skal representere folket må det jo være en slags ”feil” dersom for eksempel en tredjedel av befolkningen er for legalisering, mens det ikke er en kjeft som er for på stortinget?

Hedges
16. desember 2008, 23:17
Det er uansett litt spesielt at det ikke er noen partier på stortinget som er for legalisering. [...]
Det er helt sikkert mange på stortinget som er for legalisering, det er bare ingen som tør å åpne kjeften fordi det er politisk selvmord.

sneipen
17. desember 2008, 11:21
Burde vært folkeavstemning.
Men så burde man fått ut skikkelig informasjon og, slik at folk ikke stemmer på bakgrunn av hasj = heroin og lignende argumenter.

Viss politikerne ikke tørr eller er for feige til det så er jo folkeavstemning et alternativ.

Noen har har tall på hvor mange som ønsker cannabis legalisert vs kriminalisert?

nidhogg
25. desember 2008, 00:44
Ikke det at jeg personlig klarer å få så mye ut av det, men kanskje noen andre kan? Sitat fra weed.no:

"Flertallet i regjeringens straffelovkommisjonen fremholder at siden bruk av alkohol og tobakk er straffri, bør også bruk av narkotika være straffri. Det vises det til at overfor langtkomne misbrukere taler rent menneskelige hensyn for en avkriminalisering. Departementet deler ikke dette synet. Departementet legger vekt på at avkriminalisering vil gi et uheldig signal overfor unge personer i en valgsituasjon."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-22-2008-2009-/4.html?id=540329

vict0r
5. januar 2009, 18:33
Her er en sak jeg så i Aftenposten i dag.
-link- (http://img246.imageshack.us/my.php?image=skann0014xb8.pdf)
Jeg er enig i mye av det han sier, men i mitt syn får han problemene til å framstå som mye mer generelle og vanlige enn det jeg har fått inntrykk av at de er. Jeg vil ikke kalle det skremselpropaganda sådan, men underoverskriftene er også vinklet veldig negativt i forhold til temaet når det står "Gir avhengighet, kan gi psykose, nedsatt evne til å tenke" etc.
Hva syns dere om hvordan debatten går?

Quetzalcoatl
5. januar 2009, 18:42
vict0r: Jeg får ikke forstørret det bildet ditt, eller lastet det ned. Umulig for meg og lese den lille skrifta der. Kanskje det er noe jeg gjør feil?

mentalmelt
5. januar 2009, 19:13
puffman: Det er en PDF-fil så du må ha Adobe Acrobat for å lese den.

vict0r
5. januar 2009, 19:15
Så det nå. Noen som vet om et bra sted å laste opp .pdf filer? For stor fil for å laste opp på forumet, men skulle gjerne delt den med de som ikke leser aftenposten.

mentalmelt
5. januar 2009, 20:08
Jeg får lest den helt fint der den ligger nå.

Tilbake til topic.

Dodecha
5. januar 2009, 21:02
Høyreklikk og zoom folkens.

Jeg er klart enig i at man ikke bare kan gi vanlig cannabis til pasienter som de røyker (røyking i seg selv er jo skadelig, uansett hva du røyker), men å avblåse de medisinske verdiene i det så lett synes jeg var en smule bryskt.

Han holder seg saklig i alle fall .

Sky
6. januar 2009, 06:35
Ja, han holder seg faktisk ganske saklig og jeg synes ikke artikkelen var så verst. Jeg synes derimot at han presser problemene og de negative sidene litt hardt opp, og måten de medisinske verdiene blir skyvd til side var teit. Det folket trenger, som han sa hvis jeg husker riktig, er god og saklig informasjon fra gode kilder som vet hva de prater om, ikke noe skremselspropoganda. Denne artikkelen var, på et visst nivå, ganske saklig og inneholdt svært lite stigmatisering som vi ofte ser. Men det er klart at de negative sidene blir lagt ekstra stor vekt på og pushet litt fram, vi skal jo ikke glorifisere cannabis her heller. Da ville det blitt usaklig, og det funker i det lange løp dårlig. Men han kunne ha holdt seg en smule mer nøytralt.