PDA

View Full Version : DealExtreme

oestnor
25. april 2008, 22:53
Jeg bestilte en del varer på DealExtreme for noen uker siden.

Og ettersom at jeg bestillte for 650 NOK så la jeg til en (Drop shipment) i handlevogna, slik at de tar bort DealExtreme-logoen på pakken, og pakken blir sendt som "Gave" fra Hong-kong. For å slippe å betale toll.

Men det gikk ikke slik som jeg hadde trodd og håpet.
Fordi at for uker siden fikk jeg en liten pakke med noen av varene jeg bestillte (til ca 50NOK) Men jeg fikk ikke det andre jeg hadde bestillt.

Og da jeg sjekket ordren, viste det seg at de hadde delt opp varene i to pakker.
En stor med varer for 600NOK og en liten men varer for 50 NOK.
Og selvfølgelig var (drop shipment) lagt til i den pakken med varer for 50 NOK.

Så DealExtreme-logoen hadde anntaglig ikke blitt fjernet fra den store pakken :thumbsdown:

Og da jeg sporet opp den største pakken, kom dette:
14.04.08 14.41 ARRIVED AT COSTOMS WAREHOUSE 0024 OSLO
11.04.08 14.18 ERROR OCCURED IN PROCESSING
Cause: Assumed dutiable 0020 OSLO
11.04.08 13.22 ARRIVED DESTINATION COUNTRY 0001 OSLO

Jeg fant ut at "Assumed dutiable" betydde ca. "Mistanke om toll" :-/

Og det jeg lurer på er:
Hva skjer videre? Noen som vet det?
Må jeg betale mye i toll?
Hvor lang tid tar det? ( 11 dager siden "ARRIVED AT COSTOMS WAREHOUSE")

Har ikke peil på slikt så håper noen kan og vil svare:)

Mister Minit
25. april 2008, 23:02
Du kan fortsatt være heldig å slippe å betale toll, men dette er en risiko du tar når du handler over grensa. Jeg har opplevd at "mistanke om tollpliktig forsendelse" har gått gjennom, uten at jeg har måttet betale toll.

Vent og se.

Restyle
25. april 2008, 23:07
Jepp, det er nesten umulig og forutse. Enten er du heldig, eller så er du ikke det.
Tollen blir vel 25%, så 150,- må du regne med.

oestnor
25. april 2008, 23:09
Men det er rart at det har tatt så lang tid:/ Kommer sikkert et brev om toll i posten en dag tenker jeg:P

egeulf
25. april 2008, 23:24
Du må ikke betale noen ting i toll. Moms må du derimot betale, pluss et lite gebyr på toppen. Og som kjent, så er momsen i Norge på 25%.

dadyd
25. april 2008, 23:36
Drop shipment senker ikke sjansen for at den skal bli stoppet i tollen, snarere tvert imot. Så og si alle pakkene som er sendt med drop shipment og sporingsnummer blir stoppet i tollen, og jeg må sende deklarasjon på innholdet for å bevise at det er verdt under 200kr. Pakkene som sendes uten drop shipment går som oftest rett gjennom.

Tollvesenet gjennomskuer at man prøver å lure dem når det ikke står noe firmanavn på pakker fra Hong Kong eller andre deler av verden hvor det foregår mye netthandel.

krisi1234
16. april 2009, 20:19
hvor stor er sjansen for at eg får min pakke, vist eg bestiller, den koster 250 ??

Machintorsk
16. april 2009, 20:28
hvor stor er sjansen for at eg får min pakke, vist eg bestiller, den koster 250 ??

Får den gjør du uansett, men det kan hende at du må betale moms av verdien. med mindre det er noe ulovlig i den, da sendes den vel tilbake

Mr. Meow
16. april 2009, 20:31
99% kanskje? Hvis du er så paranoid at du ikke bestiller ting over nettet fordi de _kan_ gå tapt i posten bør du nok holde deg til fysiske butikker.
Personlig kan jeg ikke huske å noen gang ha mistet pakker i posten, og jeg ville nok husket det hvis det hadde skjedd. Mange mener Posten er surrehuer uten like men jeg har aldri opplevd problemer, bortsett fra irritasjon fordi det har tatt en dag eller to lenger enn jeg hadde forventet.

Mnd~
16. april 2009, 20:37
krisi1234:
Pakken får du alltids til slutt, men om den blir stoppet i tollen må du nok regne med å betale litt ekstra.

atomet
17. april 2009, 14:43
Hvis man handler ting som hver for seg koster under 200kr, så er det jo ikke værre enn å ta det i flere omganger så hver ordre holdes under 200kr, det pleier jo aldri å være noe frakt på DX samme hva. Du kan godt få 20 pakker fra DX på en dag uten at tollen kan si noe, det som er viktig er bare at hver enkelt ordre/pakke har verdi på mindre enn 200kr.

Jazzin
17. april 2009, 22:07
MOMS blir 25%.

Den skal ikke fortolles om den ikke inneholder noe ulovelig..Eller varer som...ja, you get it.