View Full Version : Hull på CV og jobbsøking.
Porsanger
25. februar 2008, 08:15
Om ett år har jeg en mastergrad i informatikk, men jeg har nå i en alder av 33 ikke noe arbeidserfaring å sette på CVen. Det er ikke det at jeg ikke har jobbet og tjent penger, men det har vært en jobb som man ikke kan sette på CVen. Jeg har snakket med potensielle arbeidsgivere, men tiltross for at mange mangler folk så er det ingen som snakke noe videre med meg når jeg nekter å forklare hva jeg har holdt på med, jeg har ikke lyst til å juge heller. En ting til, jeg har brukt lang til på studiene. Jeg begynte å ta fag i 1999.
Hva i alle verden skal jeg gjøre for å komme meg ut på arbeidsmarkedet?
Hater_mordin
25. februar 2008, 08:17
Du har vel oppriktig talt rett på attest!
Porsanger
25. februar 2008, 08:20
Problemet er at jeg aldri i mitt liv har hatt en vanlig jobb, jeg har hatt en inntektskilde som ikke er positivt å fortelle om, og som det ikke blir skrevet attester for, og inntekten er 100% svart.
evuhleye
25. februar 2008, 08:39
Så lenge bransjen du har jobbet i ikke er en kriminell bransje kan du vel fortelle hva du har drevet med, uten å nødvendigvis måtte oppgi referanser?
Porsanger
25. februar 2008, 08:47
Så hvis man har kriminell bakgrunn så har man ikke annet å gjøre enn å starte opp som gründer?
evuhleye
25. februar 2008, 09:03
Det finnes sikkert andre muligheter. Du må kanskje belage deg på å starte litt "lavere" enn hva utdannelsen du har tilsier, f.eks telefonsupport..
Restyle
25. februar 2008, 09:16
Det er jo alltids muligheter, det handler om å treffe de rette folka.
Du har en utdannelse de må forholde seg til, så "død-tiden" (årene uten jobb),
er noe dem egentlig ikke har noe med, dersom du ikke vil si noe om det.
Det kan dog gi et bedre inntrykk dersom du sier at du f. eks har jobbet med en kompis/familie om et prosjekt av noe slag.
slashdot
25. februar 2008, 09:19
Eventuelt forklare at du har gjort feilsteg, og satse på at arbeidsgjevar er villig til å satse på at du er ærlig og ikkje har tenkt å fortsette med den kriminelle løpebana...
Det er iallefall einaste tipset eg har, og kva taper du eigentleg på det?
drQ
25. februar 2008, 09:57
Eventuelt forklare at du har gjort feilsteg, og satse på at arbeidsgjevar er villig til å satse på at du er ærlig og ikkje har tenkt å fortsette med den kriminelle løpebana...
Enig.
Selv om kanskje ikke alle har åpne armer for en med kriminell fortid er det nok enda færre som har åpne armer for en med en bakgrunn som bare lat.
Og hvis du forteller noenlunde hva som har foregått er det kanskje bedre enn worst-case tankene mange sikkert får.
bronsky
25. februar 2008, 09:58
Slutter meg til vidarlo der. Ærlighet varer alltid lengst.
Når vi vurderer å ansette folk siler vi dog ut en del, dersom vi har altfor mange søkere. Dessverre vil de med en kriminell løpebane ofte være av de første som blir silet ut, rett og slett fordi vi har muligheten til å gjøre det. Kall det gjerne diskriminering, men jeg vil heller ha lovlydig person til å behandle millioner av kroner, enn en som har hatt en trøblete fortid.
Eventuelt kan du jo starte et enkeltmannsforetak og leie deg selv ut som konsulent.
egeulf
25. februar 2008, 10:31
bronsky: Så du anbefaler ham å være ærlig, men sier i neste setning at han da kommer til å bli silt ut først, i alle fall i firmaet du jobber?
Høres ut som et godt råd.
niigu
25. februar 2008, 12:00
bronsky: Så du anbefaler ham å være ærlig, men sier i neste setning at han da kommer til å bli silt ut først, i alle fall i firmaet du jobber?
Han forklarer jo ren logikk. Selvfølgelig kan det bli sett på som dobbeltmoralistisk, men det er ren sannhet at store firmaer som får mange søkere siler ut folk på en eller annen måte. Hva ville du begynt å sile folk ut etter?
Til trådstarter vil jeg bare si, som nevnt, at ærlighet burde være det beste svar. Si at du har en fortid som du ikke er stolt av i det hele tatt og har veldig gjerne lyst til å bevise hva du kan. Gjør du dette i et ellers godt helhetsinntrykk kan det virkelig gå rette vei tenker jeg. Lykke til. Alle fortjener en andre sjanse.
z0p
25. februar 2008, 12:25
Det beste er nok som sagt å fortelle sannheten, men du trenger kanskje ikke å fortelle så mye.
Du må nok sannsynligvis på flere jobbintervjuer enn andre før du får jobb.
Du må nok legge mer arbeid i søknaden og jobbintervjuet enn de fleste andre.
Vis et brennende engasjement.
Forbred deg skikkelig. Sett deg inn i bedriftens virke, historie, og visjon.
Prøv å ta ordet en del selv, og ikke bare la deg utspørre av intervjuer.
Minimaliser fortiden din, og heller heller fortell om din visjon, dine fremtidsplaner, og interesser.
Som niigu sier, gjør du et godt helhetsinntrykk og får frem dine positive sider, vil nok det overskygge din bakgrunn.
migthy
25. februar 2008, 12:32
Hva med å fake CV'en litt? Skrive at du har jobbet i firmaer som ikke finnes lenger, og bruker venner som referanse. Eller hvis du kjenner noen som driver ett firma, spørre om du kan skrive at du har jobbet for dem?
slashdot
25. februar 2008, 12:35
Hva med å fake CV'en litt? Skrive at du har jobbet i firmaer som ikke finnes lenger, og bruker venner som referanse. Eller hvis du kjenner noen som driver ett firma, spørre om du kan skrive at du har jobbet for dem?
Problemet er at du veldig veldig fort får sterk slashback om dei finner ut at du lyger. Da er du brått 199% uaktuell i stillinga!
Crabman
25. februar 2008, 12:38
Ville vell ikke akkurat løyet på CVn. Bare skriv/si at du fokuserte på studier, og at du eventuelt "reiste rundt i verden og opplevde kulturer" i dødtiden xD :D
migthy
25. februar 2008, 12:39
Ja, men nå har han jo problemer med å få jobber fordi han nekter å si hva han har gjort. Hva med å prøve en annen taktikk? Å dra en liten hvit en. De fleste bløffer litt om ett eller annet i ett jobbintervju..
slashdot
25. februar 2008, 12:44
Ja, men nå har han jo problemer med å få jobber fordi han nekter å si hva han har gjort. Hva med å prøve en annen taktikk? Å dra en liten hvit en. De fleste bløffer litt om ett eller annet i ett jobbintervju..
Det er i 99.9% av tilfella bedre å ha ei god forklaring på kvifor du har gjort noko galt, utan å skulde på andre, enn å lyge på ein CV. Ein ting er å bomme litt på ting, men å direkte lyge kan få rimelig store konsekvenser...
Techd
25. februar 2008, 12:50
Hvis man ikke oppgir hva man har gjort i en periode, så vil nok de fleste arbeidsgivere anta at man har vært i fengsel for noe, og ikke at man har vært kriminell. (de fleste kriminelle er vel såpass oppegående at de tilsynelatende "normal" jobb som de kan bruke på selvangivelsen).
For å dekke over et slikt tidsrom kan man jo f.eks. oppgi at man har vært "freelance konsulent i sikkerthetsbransjen i utlandet" og blir man spurt, så er det noe man anser som et feilsteg og helst ikke vil gå inn på detaljer om, men at det lærte deg mye om mennesker. Har man huller i cv'en så dekk de til litt pent og få fokuset over på de andre delene. Det viktige er å ikke virke irritert eller unnvikende når man blir spurt om det, men heller gjøre kort og konsist rede for det og så lede kursen over på noe annet.
bobbo
25. februar 2008, 12:50
Jobba som freelancer?:P
Techd
25. februar 2008, 13:09
mmm.. "Leiesoldat" klinger i de fleste arbeidsgiveres ører omtrent likt som "torpedo", "nokasraner" og "amfetamindistributør".
"Sikkerhetskonsulent med fokus på konfliktbelastede områder" er en litt mer tilgivende tittel..
pidget
25. februar 2008, 13:29
Var nettopp pået avklaringsmøte i en bedrift jeg får praksis og sannsynligvis jobb hos (krøssa fingre!) Har ikke papirer på noe etter år 2000. Sa det på denne måten : Jeg har rett og slett vært ute av sirkulasjon en stund nå, men gleder meg til å sette igang igjen!
Når de spør nærmere om hva i huleste jeg har brukt tida på, er svaret : utredning og operasjon av kne (sant ) , brukt tid på å ta meg av familie og venner, b.l.a hjulpet min bror med hytteprosjekter (bare to hytter, men sant likevel) -
Nå er situasjonen min noe anderledes, og du vil vel aldri få et fasitsvar på det du spør om, men dette var min måte å takle det på :)
bobbo
25. februar 2008, 13:37
Lykke til tilbake i arbeidslivet, håper du får orden på sakene
Elefanten
25. februar 2008, 14:25
Du er 33, og har studert siden 1999. Du var altså ikke mer enn 24 år gammel når du begynte å studere, og har med andre ord bare 5 år å gjøre rede på i forhold til en "normal" løpebane.
Dette er år langt tilbake, og arbeidsgiver vil nok ikke gidde å sjekke særlig opp i evnt referanser. Om du oppgir at du har jobbet på bensinstasjon f.eks vil de aldri gidde å ha en ringerunde for å sjekke om referansepersonen stemmer, sannsynligvis er mesteparten av personalet skiftet ut siden da (stort gjennomtrekk i sånne yrker). Om de allikavel skulle gidde å ringe kan det være en venn av deg, blir du tatt i å lyge ryker selvfølgelig stillingen. Men i mine øyne er sjansen så liten for det at det er verdt konsekvensene, det er tross alt bare sjansen til 1 stilling som ryker.
Edit, så ikke side 2 her :) Lykke til videre.
atomet
25. februar 2008, 15:45
For å dekke over et slikt tidsrom kan man jo f.eks. oppgi at man har vært "freelance konsulent i sikkerthetsbransjen i utlandet"
hehe, den der var fin... :p kan godt tenke meg at blackwater & co ikke gir ut informasjon om tidligere ansatte heller... så da er jo problemet løst :D
Deezire
25. februar 2008, 15:56
hehe, den der var fin... :p kan godt tenke meg at blackwater & co ikke gir ut informasjon om tidligere ansatte heller... så da er jo problemet løst :D
Gjerne legge til at du "ikke kan si noe på grunn av sikkerhetsklarering". Ikke utenkelig at veldig mange har tenkt i disse baner dog, og Blackwater & Co har satt seg litt lei av det. Skulle tro de kunne oppgi hvorvidt du har jobbet der eller ei.
Porsanger
26. februar 2008, 12:40
Det finnes sikkert andre muligheter. Du må kanskje belage deg på å starte litt "lavere" enn hva utdannelsen du har tilsier, f.eks telefonsupport..
Jeg ville starte lavere, jeg føler faktisk at jeg bedre kvalifisert enn de som er 24 år og ikke har gjort noen erfaringer i livet.
Tja, jeg føler ikke selv at jeg har gjort feilsteg, men jeg kan liksom ikke fortsette sånn resten av livet. Jeg har fortsatt plettfritt ruleblad så jeg hadde tenkt at jeg skulle slippe
å tilstå straffbare forhold for å komme i jobb.
Det var en god ide, og jeg har allerede snakket med folk. JEg kan skaffe meg attester på jobbes som overhode ikke er relevante for det jeg skal jobbe med slik som attster fra vaskejobber, lagerjobber osv.
Du er 33, og har studert siden 1999. Du var altså ikke mer enn 24 år gammel når du begynte å studere, og har med andre ord bare 5 år å gjøre rede på i forhold til en "normal" løpebane.
Jeg har studert deltid siden jeg var 24, all deltid må forklares.
Dette er år langt tilbake, og arbeidsgiver vil nok ikke gidde å sjekke særlig opp i evnt referanser. Om du oppgir at du har jobbet på bensinstasjon f.eks vil de aldri gidde å ha en ringerunde for å sjekke om referansepersonen stemmer, sannsynligvis er mesteparten av personalet skiftet ut siden da (stort gjennomtrekk i sånne yrker). Om de allikavel skulle gidde å ringe kan det være en venn av deg, blir du tatt i å lyge ryker selvfølgelig stillingen. Men i mine øyne er sjansen så liten for det at det er verdt konsekvensene, det er tross alt bare sjansen til 1 stilling som ryker.
Ikke sant
pidget
26. februar 2008, 13:06
Bobbo : Takker, tror dette går veien ! :)
nidhogg
26. februar 2008, 13:08
Tenkte jeg bare skulle ønske trådstarter lykke til med å søke jobb og håper trådstarter får jobben :)
ProtoZ
26. februar 2008, 13:20
Hva med å si du har vært ute og reist rundt i verden? Levd fra hånd til munn, men har nå bestemt deg for å slå deg til ro med skikkelig arbeid?
MorPHeuZ
26. februar 2008, 13:22
En klassisk unnskyldning som for mange er sann er å si at du har reist jorden rundt og tjent til livets opphold med de strø jobbene du har kunnet få.
Bruker du denne bør du forøvrig kunne fortelle "hvor du har vært". Og videre ha god nok fantasi til å kunne dikte opp en historie basert på noe som faktisk har hendt, slik at om du skulle få spørsmål siden vil kunne svare ganske naturlig.
Lykke til
bronsky
26. februar 2008, 15:42
Det spørs helt hva han har gjort. Er han ærlig og sier at har misbrukt fem barn, voldtatt en kvinne eller drept noen, så nei, da vil jeg ikke ha ham som kollega.
Sier han derimot at han har hatt rusproblemer, havnet litt utpå, men har vært sober de siste årene og tatt en mastergrad, så er jo det noe annet.
Og det med ærlighet mener jeg på en generell basis. Sannheten vil nærmest alltid komme for en dag. Han har mer å tjene på å være ærlig om feil i fortiden, enn å lyve om det eller ikke ha en forklaring for hva han har gjort de årene som ikke er på CVen.
Dessuten finnes det jo ikke så mange unnskyldninger for å livnære seg svart eller på andre ulovlige måter. Det er dårlig gjort ovenfor oss andre som betaler skatt. Han har på så måte vært en snylter av samfunnet, og snyltere har jeg lite til overs for.
Dersom han er såpass oppegående at han har tatt høyere utdanning, så burde han også være oppegående nok til å forstå hvilke konsekvenser det vil medføre.
Ville du for eksempel latt en eks-bankraner sitte og telle cash for deg hele dagen?
Ville du latt en (eks)-pedofil passe på barna dine i barnehagen?
Ville du latt en som er dømt for høy hastighet og promille kjøre skolebussen?
Ville du latt deg holde igjen og puttes i håndjern av en vekter med kriminelt rulleblad?
Nei. Det ville i alle fall ikke jeg. Og når jeg har friheten til å velge mellom 100 personer til to jobber, hvor alle har lik utdanning og kompetanse, så tar jeg to som ikke har vært et problem for andre.
Men for all del, vi har en rusfri narkoman som vaktmester, en kar med Downs som fyller på fruktfat og leverer kontorrekvisita rundt om i avdelingen, dersom man skulle trenge det.
Jeg tror hans avgjørende poeng blir å komme seg til intervju, men selv det kan bli vanskelig med hull i CVen. Du må kunne se det fra perspektivet til den som skal tjene penger på denne personen også. Har han stjålet og vært uærlig en gang, så er sjansen betydelig større for at det skal hende igjen.
En klassisk unnskyldning som for mange er sann er å si at du har reist jorden rundt og tjent til livets opphold med de strø jobbene du har kunnet få.
...så begynner det hele med en løgn, og må vannes ut videre med flere løgner. Strøjobber er jo egentlig bare et pluss, for det viser mangfold og interesse og gir ham dessuten kompetanse andre steder. Men se det slik; hadde jeg hatt en haug med strøjobber rundt om i verden, så hadde det tatt meg og arbeidsgiver fem minutter å skrive en liten attest som forklarer jobben og forteller litt om innsatsen.
Her skal han da sitte og påstå at han har reist rundt i verden og jobbet, men at han ikke har en damn skitt å vise for det? Ikke en lønnsslipp, bilder eller spesifikke erfaringer.
Jeg skrev på min forrige CV at jeg hadde drevet mye med Mixology. Dette for å vekke litt interesse og å vise at jeg kan gjøre andre ting enn å kope foran en PC hele dagen.
Da jeg kom til intervju hadde arbeidsgiver faktisk googlet uttrykket, og det første han spurte meg om var hvordan man lager en Apple Martini. Helt irrelevant til jobben og alt den innebærer, men han syns det var kult, interessant og annerledes. Heldigvis var det et vedlegg i form av en attest som viste at jeg hadde jobbet som bartender tidligere.
2rs1
26. februar 2008, 15:58
nettpoker, levd av foreldre, vært på jordomseiling.. 1 års jordomseiling er fint for et års hull iallefall :)
jeg har dog aldri vist noen attester når jeg har søkt jobb, bare satt opp en hel del referanser. Kan jo ikke være så vanskelig å fake dette. Bare sett opp en kamerat og si at han var leder for et par år siden, men har slutta nå. Burde jo funke.
Porsanger
27. februar 2008, 13:15
Jeg sitter å jobber med denne CVen og jeg kom til å tenke på at jeg kan føre opp legitime ting som faktisk er sant slik som nettpoker, hvordan vil en arbeidsgiver reagere på at noen skriver nettpoker i CV'en? Jeg har jo også hatt en del inntekter fra f.eks hestesport. Hvilken dokumentasjon bør man kunne legge ved?
z0p
27. februar 2008, 13:21
Jeg ville aldri ført opp nettpoker og annen gambling på CV. En arbeidsgiver er jo ikke ute etter om du har hatt inntekt eller ikke, men hvor mye erfaring du har. Gambling vil nok i de fleste tilfeller komme uheldig ut på en CV.
2rs1
27. februar 2008, 14:56
Jeg ville aldri ført opp nettpoker og annen gambling på CV. En arbeidsgiver er jo ikke ute etter om du har hatt inntekt eller ikke, men hvor mye erfaring du har. Gambling vil nok i de fleste tilfeller komme uheldig ut på en CV.
Tja. forsåvidt endig med deg at du ikke bør skrive det på cv'en, men vil ikke si det er negativt å nevne det i intervju osv. Jeg ville iallefall ikke sett på det som netgativt om en kar kommer og sier han har levd 2 år på å spille nettpoker.
Porsanger
27. februar 2008, 21:03
Poker ikke gambling, det er et ferdighetspill. Spiller du mange nok ganger mot folk som er på et litt lavere nivå så vinner man garantert. Det kan sammenlignes med å spille biliard.
Krek46
27. februar 2008, 21:40
Selv om jeg er enig i deg om pokerspill, ville jeg ikke tatt sjansen på at en arbeidsgiver er enig i det.
z0p
27. februar 2008, 22:26
Poker ikke gambling, det er et ferdighetspill. Spiller du mange nok ganger mot folk som er på et litt lavere nivå så vinner man garantert. Det kan sammenlignes med å spille biliard.
Det kan stort sett sies om etthvert pengespill som innebærer påvirkning av spiller, til og med spilleautomater.
bronsky
29. februar 2008, 16:08
Tja. forsåvidt endig med deg at du ikke bør skrive det på cv'en, men vil ikke si det er negativt å nevne det i intervju osv. Jeg ville iallefall ikke sett på det som netgativt om en kar kommer og sier han har levd 2 år på å spille nettpoker.
Det kommer helt an på hvilken bransje han vil jobbe i. Sett fra mitt perspektiv ser jeg ikke at nettpoker er særlig heldig som inntektskilde. Mennesker som spiller nettpoker betaler ikke skatt, men lever allikevel av godene vi andre skattebetalere skaper.
Sett at du og jeg står ved siden av hverandre og skal bli valgt ut for en jobb.
Jeg har jobbet det siste året på f.eks. McDonald's og tjent 250000 som jeg selvfølgelig har skattet av. Du har tjent 350000 svart på nettpoker, og ikke betalt en øre skatt. Hvem vinner?
Uærlighet og halvveismoral har tydeligvis satt sine spor hos mange i denne tråden, og jeg kan vel ikke si annet enn at jeg skuffet. Jeg grøsser når jeg tenker på hvem som skal føre dette landet i fremtidige generasjoner.
intr8der
1. mars 2008, 20:02
var jeg deg ville jeg ha gått for en blandingsvariant. Jug på deg litt praksis i kombinasjon på f.eks skryt på deg arv, lottogevinst etc som årsak til at du ikke har jobbet ved siden av studiene.
En annen ting som går igjen i forklaringer rundt hull i CV'er er sykdom / sykdom i nær familie. Å komme seg inn på arbeidsmarkedet er for mange en hanekamp der den sterkeste vinner. Og hadde du visst hvor stor andel av jobbsøkere som "jukser" for å få drømmejobben så hadde du nok ikke fått dårlig samvittighet i det hele tatt.
En annen faktor som kan være til hjelp for å gi deg selv bedre samhvittighet dersom du også blir en jukser, løgner , bedrager etc - Er at du bør se på deg selv som en uvurderlig resurs. Og at bedriften du søker jobb hos faktisk vil tjene sinnsykt mye penger på å annsette akkurat deg. (Hvis du innehar kvaliteter og komeptanser som er verdiskapende da vel og merke)
Hvis du genererer inntekter for 5 mill/år for bedriften så spiller det ingen rolle at du koster dem 2 mill/år (Lønn, avgifter, andel faste/variable kostnader)